Tijdens de preview van Darkout was ik niet erg onder de indruk van deze game. Nu de volledige versie uit is, krijgt Darkout opnieuw de kans om me te overtuigen. Maar is dat gelukt?
Zal ik jullie gewoon eens even in spanning laten zitten tot het einde? Laten we eens kijken naar een aantal veranderingen in deze game ten opzichte van de preview.


Even een snelle terugblik qua verhaal. Het gaat hier om een sci-fi sandbox game. Je bent neergestort met je ruimteschip op een onbekende planeet. De bedoeling is om te gaan bouwen, verbouwen en verzamelen. Overleven op een planeet die je niet kent en vijanden omleggen die je plannen dwarsbomen. De eerste verandering is de besturing. Dat is gebeurd naar aanleiding van de feedback van gamers, dus het zal een verbetering zijn. Persoonlijk wen ik eigenlijk altijd wel aan een besturing, hoe vervelend of lastig die ook is. Waar ik me nu aan erger is dat ik een bepaalde besturing gewend was en die is nu veranderd. Dat vind ik niet heel handig, nieuwe spelers van dit spel zullen daar geen last van hebben.


Ik vind het wel fijn dat voorwerpen duidelijker oplichten waar je iets mee kunt doen. Dat maakt de beginfase gemakkelijker, want ik weet dat ik het eerste kwartier een beetje plompverloren rond heb gedwaald omdat ik geen idee had wat je wel en niet kon doen. Daarbij zijn de tutorial berichten aangepast en uitgebreid. Dat is zeker een verbeterpunt als je gamers wilt aantrekken, die niet zoveel verstand hebben van dit genre. Er is sowieso veel aandacht voor nieuwe gamers. Zo zullen vijanden pas na 24 minuten gameplay verschijnen, zodat mensen op hun gemak kunnen rondkijken en de controls leren kennen.


Rondkijken is wel echt de moeite waard. Ik vind de omgeving er mooi uitzien. Donkere plekken verlicht door neon, heeft altijd iets mysterieus. Dit draagt zeker bij aan de sfeer die het verhaal oproept. Overigens vind ik het verhaal niet bijzonder spannend of origineel. Je moet overleven in je eentje op een vreemde planeet. De ontwikkelaars hebben niet alleen dingen verbeterd maar ook nog wat toegevoegd. Een nieuw, klein figuurtje wat gloeit. Ze zijn niet gevaarlijk, ze dienen vooral om de omgevingen wat meer op te lichten.


Als je op de Steam community kijkt zie je dat over het algemeen mensen positief reageren op de verbeteringen die gemaakt zijn. Waar het meest over geklaagd wordt is de lage moeilijkheidsgraad en de besturing die veranderd is. Als je dit genre leuk vind, zal je een hoop plezier beleven aan deze game. Het spel is niet bijzonder moeilijk, dus het zal een spel zijn die je vooral “even tussendoor” gaat spelen. Deze game heeft mij wederom niet kunnen overtuigen, ben ik bang. Dat komt natuurlijk deels doordat ik geen fan ben en geen geduld heb voor dit genre. Daarbij vind veel dingen onnodig ingewikkeld gemaakt. Het bouwen, de menu’s, het schieten en bewegen. Het werkt allemaal net niet. De omgevingen zijn mooi en dat je voorwerpen en omgevingen zelf kunt vormgeven is leuk, maar door lelijke graphics kan ik best heen kijken, als de gameplay maar goed is.

Diana’s Score
Gameplay: 5/10
Fun: 6/10
Levensduur: 7/10
Graphics: 8/10
Originaliteit: 5/10
Totaalscore volgens reviewer: 6,2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.