Ik heb veel Kingdom Rush gespeeld op mijn telefoon, tablet en laptop. Kingdom Rush is een tower-defense game met een fantasie thema. Orks, tovenaars, ridders en andere magische wezens vechten allemaal voor de overwinning. Legends of Kingdom Rush (2021) was echter nog nieuw voor mij en heb ik bewust een tijdje laten liggen, maar nu vond ik het toch wel tijd worden voor een review.

Legends of Kingdom Rush is een heel andere game dan Kingdom Rush. Het element van tower-defense is vervangen voor turn-based gevechten. Je hebt een drietal helden om mee te starten en vecht tegen dezelfde vijanden als uit de eerdere Kingdom Rush games. Na een korte introductie kan het verhaal dan echt beginnen. Je navigeert stap voor stap door de kaart heen, waar een aantal routes zijn vastgelegd met willekeurige en vaste evenementen. Zo kun je linksaf gaan en een wat meer moeilijke route kiezen met meer beloningen als je slaagt. De vijanden zijn dan bijvoorbeeld sterker en je hebt minder kanskaarten. Of je gaat voor de langere weg, waarbij je meer kans hebt op extra drankjes, helden om vrij te spelen, geld of xp voor het upgraden van je helden.

Afgezien van de vaste evenementen is de rest willekeurig. Je speelt zo’n regio namelijk niet maar één keer. Je kunt een regio zo vaak als je wilt doorspelen om beloningen te krijgen. Bovendien is het niet zeker dat je de eerste keer direct slaagt in het verslaan van de eindbaas van de regio. Mij lukte het na de tweede ronde om de eerste regio uit te spelen. Ik kreeg inderdaad andere evenementen onderweg en het leek erop alsof mijn team iets sterker was dan de ronde ervoor.

Als je erin slaagt om te winnen dan ontgrendel je een nieuwe regio. Die regio kun je dan ook weer zo vaak al je wil overnieuw doen om nieuwe helden te ontgrendelen. Ook ontgrendel je regelmatig verschillende prestaties, alleen daar heb je niet zoveel aan. Aan de start van het spelen van een nieuwe regio kun je de moeilijkheidsgraad nog aanpassen. Was het de vorige ronde dus net iets te moeilijk, dan kun je een casual ronde kiezen. Zo kun je een beetje wennen aan een nieuw gebied, mocht je dat prettig vinden. Het eerste gebied is nog wel goed te doen qua vijanden, maar naarmate je verder vordert in de game is er meer tactiek nodig om een regio goed te doorlopen.

Ik dacht eerst dat het snel zou vervelen, maar dat het wat moeilijk wordt helpt dan toch wel. Het moedigde mij in ieder geval aan om meer helden te vinden die in volgende regio’s van pas zouden kunnen komen. Sommige vijanden genereren namelijk iedere ronde een stukje HP of schild en dan wil je graag helden hebben die genoeg schade aanrichten of een vijand kunnen verwarren. Je kun je ook nog kiezen voor de Arena Modus, waarin je een willekeurig gevecht aangaat met helden naar keuze. Je kunt hierbij strijden voor een plekje op het wereldrangbord, maar je kunt hiermee natuurlijk ook je skills en strategie oefenen. Het gevecht op zichzelf wordt helaas niet echt anders en dat gaat na een tijdje toch echt wel vervelen.

Alena’s conclusie

Ondanks dat er best wat leuke elementen inzitten, ben ik niet echt fan van de game. Deze categorie (turn-based combat) is sowieso niet helemaal mijn ding. Ik hoopte dat het Kingdom Rush thema mij voldoende zou kunnen overtuigen, maar helaas. Begrijp me niet verkeerd, het is echt geen slechte game. Je kunt er veel speeltijd uit halen door de hoeveelheid helden, de mogelijkheid om regio’s zo vaak je wilt opnieuw te spelen en eventueel alle prestaties te ontgrendelen. De gevechten werken vrij goed, de willekeurige evenementen zijn okay en het ziet er leuk uit. Maar zoals je wellicht hieruit al opmerkt, is het dus ook niet heel bijzonder. Mocht je de game nou ooit in een bundel of met korting op de kop kunnen tikken, is het leuk, maar niet voor de volle mep. Meer informatie over Legends of Kingdom Rush vind je op de Steampagina.

+ Veel speeluren
+ Voldoende helden te ontgrendelen
+ Regio’s oneindig door kunnen spelen met variatie