Voor velen zal dit niet als een verrassing komen, maar uit een onderzoek van de Universiteit van Oxford is gebleken dat gamen goed is voor je gemoedstoestand. Dit onderzoek heeft Oxford Internet Institute in samenwerking met FuturLab verricht, aan de hand van data die verkregen is via een speciale research edition van PowerWash Simulator.

Het onderzoek heeft data geanalyseerd van spelers in 39 landen, waaronder de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada en Duitsland. Wat gelijk opviel was dat de gemoedstoestand van deze spelers flink verbeterde tijdens het spelen van PowerWash Simulator. Spelers rapporteerden consequent een beter humeur na het eerste kwartier van de speelsessie, in vergelijking met het begin van elke sessie.

De speciaal ontwikkelde editie van deze game zorgde ervoor dat gameplay-gebeurtenissen, statussen, demografische gegevens van deelnemers en reacties op psychologische enquêtes werden vastgelegd.

Schrijver en Assistant Professor Matt Vuorre vertelt dat vandaag de dag kortetermijnveranderingen in de gemoedstoestand van gamers slecht begrepen wordt. Gameplay-onderzoek is namelijk vaak afhankelijk van kunstmatige stimuli, waarbij gamers zijn gemaakt of aangepast door academische onderzoekers, die doorgaans in een laboratoriumomgeving worden gespeeld, in plaats van een natuurlijke context. In plaats daarvan wilden de onderzoekers juist weten hoe games in een natuurlijke context de gemoedstoestand van gamers beïnvloeden, op korte termijn.

Nick Ballou, schrijver en Postdoctoral Researcher, legt dit uit en geeft aan dat door middel van het onderzoeken van ervaringen van gamers, tijdens het spelen van een populair en commercieel beschikbare game, er overtuigend bewijs is gevonden voor een kleine positieve verandering in de gemoedstoestand, gedurende de gamesessies. Het huidige onderzoek bevestigt daarmee wat kwalitatief onderzoek en rapporten van gamers over de hele wereld al lang suggereren: mensen voelen zich goed bij het spelen van games!

Er werd ook gekeken naar verschillen in stemmingsverbeteringen, tussen de populatie van vergelijkbare PowerWash Simulator-spelers. Het Oxford team heeft op statistische wijze de verschillen tussen personen in stemmingswisselingen gemodelleerd en ontdekten dat bijna driekwart van de spelers (72,1%) waarschijnlijk een beter humeur hadden gekregen tijdens het spelen van de game.

In tegenstelling tot andere onderzoeken op dit gebied, is het Oxford-onderzoek het eerste in zijn soort dat stemmingsveranderingen tijdens spelsessies van minuut tot minuut onderzoekt. De onderzoekseditie van PowerWash Simulator was vrijwel identiek aan de hoofdgame, met toevoeging van in-game pop-ups waarin spelers werden gevraagd hun humeur te melden. Deze pop-ups werden geleverd door een nieuw personage dat gecreëerd is voor deze editie, namelijk ‘The Researchers’, waardoor ze deel uit gingen maken van de game zelf en voor minimale verstoring van de spelerservaring zorgden.

Het onderzoek en paper ‘Affective Uplift During Video Game Play: A Naturalistic Case Study’ is voor iedereen beschikbaar gesteld om te lezen. Benieuwd? Lees deze dan hier verder.

About LisaCooper91

Gamer, horrorfanaat, filmliefhebber, muziekverzamelaar, boekenwurm, all-round nerd.

View all posts by LisaCooper91

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.