Maandag vroeg Game Mania faillissement aan, na 32 jaar successen en dieptepunten. Game Mania geeft aan dat “digitalisering van de videogamesindustrie”, “het sterk competitieve retaillandschap” en “de forse kostenstijgingen door de inflatie” van invloed zijn op deze keuze. Hoe moet het dan met de andere nog bestaande fysieke game winkels. Zijn ze nog wel relevant?

Game Mania is natuurlijk niet de enige fysieke game winkel die we in Nederland hebben. Nedgame, Play-it en lokale ondernemers, maar ook speelgoedwinkels en mediazaken als Media Markt verkopen in een fysieke winkel games en toebehoren. In de afgelopen jaren, zeker sinds webwinkels steeds populairder worden (mede dankzij een pandemie) bestellen veel mensen hun spullen online. Postbezorgers hebben het drukker dan ooit en overal staan wel van die pakketkluisjes en afhaalpunten. Met games is het helemaal makkelijk, want een standaard game (dus geen special edition met beeldjes etc.) past gewoon door de brievenbus.

Best makkelijk om dan een game online te bestellen, een pre order online te plaatsen met leuke items erbij, of online naar de goedkoopste aanbieder te zoeken. Dus wat is dan nu nog de meerwaarde van een fysieke gamewinkel? Voor mij is het het rondneuzen, kijken of er per toeval nog wat leuks tussen zit in ieder geval fijner in een fysieke winkel dan online. Online zie ik wel eens een game staan waarvan ik denk “yes, leuk!” om er vervolgens achter te komen dat het niet op voorraad is. Dat gebeurt natuurlijk niet als je de game voor je neus ziet liggen. Ook vind ik het leuk om met de verkoper te praten over de game die ik koop of via hen bestel. Eerste indrukken of ervaring met games delen, dat kan niet online.

Dan zijn er ook nog gamewinkels die af en toe een leuk evenement organiseren, zoals een toernooi, waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. Nu weet ik dat dit op zich ook online kan, maar voor sommige mensen is het ook fijn om fysiek met anderen in contact te komen, zodat ze ook in de buurt meer mensen leren kennen. Tot slot is er nog het argument dat je lokale ondernemers kunt steunen door bij hen een game te kopen, in plaats van op internet bij een gamegigant of mediazaak.

Game Mania Utrecht, bron: gamemania.nl

Speelgoedwinkels en mediazaken hebben natuurlijk meer dan alleen games, dus ze zullen het nog wel even volhouden. Toch verwacht ik dat zij steeds minder games zullen verkopen in hun fysieke winkels. Net als volwaardige gamewinkels zullen zij ook de effecten van webwinkels merken en hebben ook zij veel competitie. Op websites als budgetgaming.nl krijgt de Media Markt een schamele zes van de tien sterren, wat onder andere komt door de levertijd, slechte service en het versturen in een veel te grote doos (geen brievenbusformaat). Nedgame krijgt er veel meer, zij weten immers wat een gamer verwacht en doen er ook hun best voor om hier zo goed mogelijk aan te voldoen.

Als ik zelf een game wil kopen, dan kijk ik altijd of een lokale winkel het verkoopt, het liefst een gamewinkel en de laatste jaren was dit altijd Nedgame. Ik kwam al jaren niet meer bij Game Mania, al weet ik niet goed waarom. Misschien is het de veel te ruime opzet van de winkel, de ongezellige kleuren, gebrek aan persoonlijkheid, gebrek aan goede tweedehands items of misschien gewoon algehele sfeer. Ik voel me zelf in ieder geval prettiger in onze knusse Nedgame, waar alles lekker opeengepakt staat, vitrines vol nieuwe en oude games en spulletjes, overal posters. Ik hoop dat zij nog wel even mogen blijven bestaan.

Kortom, ik denk dat gamewinkels zeker nog wel relevant zijn. Ten minste, de gamewinkels die er echt voor gamers zijn, die zorgen voor een persoonlijke sfeer, die klaar staan voor een praatje, die gamers bij elkaar brengen en die niet alleen maar de winst voor ogen hebben. Nu wil ik niet zeggen dat Game Mania dit niet meer deed, maar dat deed de winkel in ieder geval niet meer voor mij. Ik hoop dat er niet nog meer gamewinkels omvallen, maar de gamewereld krijgt steeds minder fysieke grond en neemt meer online ruimte in.

Niet alleen gamewinkels, maar ook fysieke game evenementen worden schaars en veranderen. Kijk maar naar E3, nu alle grote uitgevers en ontwikkelaars hun eigen online nieuwsplatforms hebben is de E3 niet haalbaar. Ook op gamescom was dit jaar te merken dat een groot deel al bekend was (met uitzondering van indie games en andere kleintjes), voor wat nieuwe beelden moet je eerst heel lang in de rij staan, aan de buitenzijde van stands is bijna niets meer te zien. Is zo’n event dan nog wel echt voor alle gamers? Of gaat het allemaal om exclusiviteit, die hards en influencers die een streepje voor hebben?

Misschien ben ik te ouderwets, ben ik daarom meer van de fysieke winkels en houd ik daarom niet zo van al die exclusieve dingen op events. Hoe staat het dan met de jongere generatie gamers? Moet ik meer met de tijd mee, of moeten alle grote bazen van de game industrie zich eens achter de oren krabben voor wie ze dit doen? Gelukkig zijn er nog gamewinkels die weten hoe het werkt, dus laten we hopen dat zij nog even blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.