Een raadsel: “iedereen heeft mij en niemand kan mij ooit kwijtraken”, wat ben ik? Lastig? Dan hebben we er nog één: “Ik ben je geregeld aan het volgen en ik kopieer elke beweging die je maakt. Toch kan je me nooit raken of vangen.” Wat ben ik? Het antwoord op deze vragen is: je schaduw en dat is waar het in SCHiM allemaal om draait.

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je eigenlijk nooit alleen bent, maar dat er altijd een schaduw van je is die met je mee gaat waar je ook bent. Je ziet hem niet altijd, want in de duisternis is hij niet zichtbaar. Kom je in het licht dan kun je hem weer zien. De game SCHiM heeft mij dit weer doen beseffen, omdat je er nooit bij stil staat. Waar zou je zijn zonder schaduw? Als het dan ook nog een Nederlands tintje heeft zijn de interesses natuurlijk meteen gewekt. Is SCHiM een game die uit de schaduw moet springen of zich moet blijven verhullen in het duister?

SCHiM begon als afstudeerproject van Ewoud van der Werf bij Nils Slijkerman in Leeuwarden. Na vier jaar is daar een volwaardige game die verkrijgbaar is voor de PC (via Steam), Xbox One en Series X | S, PlayStation 4 en 5 en Nintendo Switch. In de charmante game help je een verloren schaduw zijn weg terug naar zijn mens te vinden. Het noodlot heeft bepaald dat deze kleine SCHiM zijn mens is kwijtgeraakt. Je springt hiervoor van schaduw naar schaduw op zoek naar je eigenaar. In allerlei objecten en mensen zit een schaduw verborgen en hier maak je gretig gebruik van. Kinderspel natuurlijk!

Hoewel, klinkt makkelijk. Zo nu en dan moet je net goed springen om juist in de volgende schaduw terecht te komen. Gelukkig heb je een ‘joker’ en mag je één keer niet in een schaduw landen en bij je volgende sprong wel. Faal je dan heb je kans dat je een stukje terug in je spring-avontuur wordt gezet. Dan is het ook nog zo dat je kunt interacteren of het voorwerp, mens of dier activeren. Er zijn behoorlijk wat mensen die dan plots beginnen te hoesten. Waarom dit element er in zit is de grote vraag, maar gezien de tijdspanne waarin de game is gecreëerd zou dit wel eens een corona-invloed kunnen zijn. Door deze ‘activatie’ kun je verder komen in de game, een knop omzetten bijvoorbeeld of een stoplicht op groen zetten. Deze elementen moet je wel doorhebben anders ben je het spoor echt bijster. Een bepaald level bij een druk kruispunt heeft hierdoor toch wel tot frustratiemomenten geleid. Door een bepaald stoplicht op groen te zetten konden voertuigen hun weg vervolgen en jij met je schaduw volgen om uiteindelijk tot je einddoel te komen.

Over einddoel gesproken: gelukkig krijg je wel een hint wanneer je op een bepaalde knop drukt waarmee je weet waar je pad naartoe hoort te gaan. Geen overbodige luxe, want soms loop je echt vast in een doodlopend stuk. Toch is het ook zeker een pluspunt dat er ook van het donker gebruik is gemaakt. In het duister is een schaduw niet zichtbaar, maar dankzij licht wel. Deze levels vergen ook iets meer denkwerk, omdat je de niet-verlichte stukken toch over dient te steken.

In vele levels zijn ook verborgen voorwerpen verborgen. Denk hierbij aan een rugzak of een prullenbak. Deze zijn echt niet eenvoudig te vinden en hiervoor zal je ook doodlopende stukken uit moeten pluizen. Toch hebben we er tijdens het spelen velen niet gevonden.

Hartstikke leuk dat schaduw-springen, maar je zou bijna vergeten dat er nog veel meer te zien is. De stijl is prachtig, handgetekende animaties in bijzondere kleuren en alles is op-en-top Nederlands. Een molen, volop fietsen, drukke verkeerspunten. Echter ook: Us Mem, de Waterpoort van Sneek en het station van Leeuwarden. Door je focus op de schaduwen kun je deze makkelijk over het hoofd zien. Hoewel dat station is echt niet te missen en we zijn ook nog even langs een dierentuin geweest die behoorlijk leek op Artis.

Moraal van het verhaal is natuurlijk dat je je mens terug moet vinden. Deze beleeft allemaal interessante verhalen en dat duurt in de 60 levels lang. Mocht je de motivatie hebben om alle verborgen voorwerpen te vinden kun je gelukkig eenvoudig terug naar een bepaald level en ook kijken waar je nog voorwerpen mist.

Linn’s conclusie
SCHiM is een unieke game. Hebben we eerder zo met schaduwen gespeeld? Het draait vooral om het relaxte. De Indie-game duurt niet lang, maar neem vooral je tijd en geniet van de omgevingen, het verhaal en de mooie getekende animaties in de game. Wel is het zo dat je continue bezig bent met van schaduw naar schaduw springen en ja, dat kan op een gegeven moment wat eentonig aanvoelen. De interactie had wat meer uitleg mogen hebben, het voorbeeld met de stoplichten was echt een frustratiemoment. Ook was er weinig motivatie om alle verborgen voorwerpen op te zoeken. Tig keer een level spelen op zoek naar dat ene dingetje daar hadden we net even geen zin in.

Geen enkele game is perfect en ook SCHiM niet. Toch is deze game zeer zeker de moeite waard om te spelen zonder enige vorm van druk. Geniet van de omgevingen, geniet van het unieke en geniet van alle effort die de maker(s) hier in hebben gestoken.

+ Relaxte game
+ Uniek
+ Nederlands