Sims weten al het een en ander van romantiek, O Jaa’s en het checken van andermans interesses en eigenschappen. Met het nieuwe uitbreidingspakket Stapelverliefd doen ze daar nog even een schepje bovenop. Met nieuwe game mechanics wordt verliefd zijn nog leuker (of lastiger).

In de Sims 4 Stapelverliefd draait het dus allemaal om vlinders, aantrekkingskracht en afknappers. Sims kunnen zich nu aangetrokken voelen tot andere Sims, bijvoorbeeld door een eerste kennismaking, door bepaalde eigenschappen die ze leren kennen van de ander of op uiterlijke kenmerken. Wanneer ze nieuwe Sims leren kennen krijg je een notificatie rechts bovenin wanneer jouw Sims zich aangetrokken voelt, wanneer het neutraal is of wanneer iemand misschien wel volledig afknapt op de ander. Dit gevoel kan veranderen wanneer ze iemand beter leren kennen, het is dus een dynamisch aspect in de game.

Doordat liefde nu meer dynamisch is, voelt het ook direct wel wat meer reëel. Sims reageren ook meer op basis van hun voorkeuren en persoonlijkheid. Het gedrag past zich wat aan als ze bij mensen zijn die ze niet zo leuk vinden. Ik gaf mijn nieuwe Sim bijvoorbeeld de sociaal ongemakkelijke eigenschap. Ik herken die eigenschap heel erg bij mezelf en wilde dit eens uitproberen. De eigenschap maakt enerzijds dat een Sim in sociale interactie zich ongemakkelijk voelt en niet alle interacties met vertrouwen doet. Anderzijds geeft het mijn Sim een boost wanneer een interactie slaagt. Ook kan een Sim uitspreken dat ze zich ongemakkelijk voelen, waar de andere Sim dan weer op kan reageren. Mijn date reageerde er gelukkig heel positief op, waardoor de date een stuk succesvoller voelde.

Er komen af en toe ook hilarische prompts in beeld, zoals eentje van de Sim kerstman die Cupidohoek, de nieuwe datingapp, heeft gekocht. Wie de app koopt is trouwens willekeurig, want ik heb de prompt vaker gekregen bij nieuwe savegames. De datingapp is waar je dates met andere Sims inplant. Je kunt het denk ik vergelijken met een Tinder of zoiets (sorry, ik ken verder geen andere datingapps). Je krijgt een aantal mogelijke matches te zien met daarbij hun profiel die ze naar de buitenwereld willen presenteren. Dat kun je ook voor jezelf doen. Je geeft zelf aan welke van jouw eigenschappen bekend zijn voor andere Sims. Niet onbelangrijk als je een heel romantische kleptomaan bent.

Daten wordt zo wel een stuk interessanter. Via Cupidohoek kies je een andere Sim om toe te voegen aan je contactlijst, bijvoorbeeld als je er eerst nog even mee wil appen. Liever direct op date? Dan plan je vanuit Cupidohoek een date in. Dit kan een romantische date zijn, of een date om iemand te leren kennen. Als je romantisch gefaald hebt met iemand, dan kun je ook een date plannen om het te proberen te herstellen. Tijdens de date heb je net als andere evenementen verschillende interacties die je moet voltooien om het een geslaagd evenement te maken. Je kiest van tevoren minstens drie thema’s waar je tijdens de date aandacht aan besteedt. Dit kan sociale interactie zijn, eten en drinken, zwemmen, maar ook romantische interactie of lichamelijke intimiteit. Vervolgens kies je een locatie en hoop je maar dat de date gezellig is. Je kunt tussendoor ook bij je date checken hoe ze het vinden, al waren de antwoorden vaak gebaseerd op het hoeveel interacties ik al van het lijstje had voltooid. Je kunt ook via de telefoon een blind date aanvragen, ook spannend!

Ik heb ook nog even met één van de gezinnen gespeeld die bij de uitbreiding zitten. Zij wonen in de nieuwe buurt, Ciudad Enamorada. Het was een bijzonder stel samen, waarbij de oudere dame met pensioen was en zij met een van haar goede vrienden is gaan samenwonen en daar hebben zich vervolgens nog twee vrienden aan toegevoegd. Ik besloot met een aantal van deze Sims te gaan daten. De ene was een ontzettende flirt, hij had ook een van de nieuwe aspiraties waarbij je meerdere romantische partners tegelijk wil. Een van de anderen was rustiger en zij wilden liever aandacht besteden aan een prettig gesprek. Bij beide dates ging ik voor een andere insteek en dat resulteert echt wel in heel verschillende dates. Zo eindigde de ene in een kast van de lounge, de ander eindigde gewoon met een vriendelijke knuffel en een bedankje.

Mocht je nu alle vertrouwen hebben in jouw kennis van de romantiek, dan kun je ook de nieuwe carrière proberen als consultant in de romantiek. Anderen (ongevraagd) datingadvies geven, onderzoek doen naar verschillende romantische trends en natuurlijk relaties helpen herstellen (of om zeep helpen). Wat ook een toffe toevoeging is, is een verruiming in de O Jaa!-mogelijkheden. Behalve meerdere plekken, kun je bijvoorbeeld een rollenspel doen met nieuwe outfits en kun je iemand vragen om een flirterige outfit aan te trekken. Sims hebben voorkeur in wat ze wel en niet accepteren van de ander. Flirten met een ander mag bijvoorbeeld geaccepteerd worden, maar fysieke intimiteit maakt wel jaloers. Ook kun je de status van je relatie bespreken via het interactiemenu en zijn er sowieso meer interacties mogelijk. Het aangeven van je voorkeuren is onderdeel van een gratis update voor alle Sims-spelers. Daarover straks meer.

Naast nieuwe kostuums om elkaar in te verleiden zijn er ook weer een heleboel nieuwe “gewone” kledingstukken. Van relaxt zittende jeans en shirts tot strakke jurkjes. Van fancy kapsels tot een dagelijkse coupe. Alles om je te kunnen kleden voor je date (of gewoon voor thuis). Er zijn ook wat leuke accessoires, zoals oorbellen en ringen om de outfit af te maken. Naast nieuwe kleding zijn er ook weer veel nieuwe items om je huis in te richten. Denk bijvoorbeeld aan een romantisch bed, knusse banken of gewoon een lekkere stoel om in te zitten. Er is een duidelijk thema te zien in de thumbnails van de items, namelijk (donker)rood, de kleur van de liefde. Er zijn wel meer kleurvarianten hoor, voor wie niet zo van rood houdt.

Naast het nieuwe pakket was er ook een gratis update met dus die romantische interacties. Fijn dat iedereen daar gebruik van mag maken toch? Het instellen van de voorkeuren doe je in de Creëer-een-Sim bij de drie bolletjes onder het geslacht. Je geeft daar je seksuele- en romantische voorkeuren aan. Je bent nu ook geen echtgenoot of echtgenote meer, maar bijvoorbeeld partner, om het meer neutraal te benoemen. Ook zijn er nu ronde zwembaden te bouwen, want vierkant is ook maar zo saai. De samenwerking met beautymerk Dark & Lovely voegt nieuwe haarstijlen met dreads toe, om zo meer diversiteit te creëren in de game. Ook vet handig, je kunt een haarstijl, make-up, shirt, schoenen toepassen op alle stijlen met één druk op de knop. Naast al die handige dingen is de gameplay ook verder aangescherpt. Een van de dingen die mij opviel, was dat Sims die elkaar goed kennen of die een romantische relatie met elkaar hebben het niet meer erg vinden dat de ander de wc in loopt. Ik vond het namelijk nogal onzinnig dat kinderen zich schamen als hun ouders de badkamer in kwamen lopen. Ik snap dat dit soms het geval kan zijn, maar hier thuis is dat bijvoorbeeld geen probleem.

Alena’s conclusie

Persoonlijk ben ik niet zo van de datingapps, maar voor mijn Sims kan het soms wel handig zijn als ze op zoek zijn naar de liefde. Geen onhandige interacties meer met willekeurige Sims in het park, maar gewoon goed doordacht via Cupidohoek. De nieuwe interactiemogelijkheden, eigenschappen en de ruimte om voorkeuren door te geven vind ik erg fijn. Het maakt dat je jouw Sim nog verder kunt invullen naar jouw wens. Lijken je Sims heel erg op jou, of hebben ze misschien eigenschappen die je zelf zou willen ontwikkelen? Er is steeds meer ruimte om te spelen met steeds meer diversiteit op verschillende vlakken. Ik vind de nieuwe kledingstukken ook echt heel tof trouwens. Er zijn soms wel pakketten waar ik wat minder fan ben van de Creëer-een-Sim items, maar deze keer vind ik ze echt nice. Mocht je niet zoveel met romantiek hebben, of misschien ben je daar nog wat te jong voor, dan zou ik dit pakket nog even overslaan. Er zit al veel nieuwe gameplay in de gratis update, dus dat kan dan precies genoeg zijn. Voor iedereen die daten helemaal geweldig vindt, graag de datingapp binnenstebuiten keert en alle grenzen van O Jaa! wil verkennen, dan is dit het Sims-uitbreidingspakket voor jou. De Sims 4 Stapelverliefd is nu beschikbaar als uitbreidingspakket voor €39,99 voor pc via de EA app, Mac via Origin, Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S en Xbox One. Vergeet niet dat je het basisspel moet hebben om het te kunnen spelen. Deze is gratis verkrijgbaar.

+ Veel romantiek
+ Voorkeuren aangeven op gebied van interacties en aantrekking
+ Toffe nieuwe kledingstukken en haarstijlen
+ Geen random dating meer
+ Leuke buurt met nieuwe dingen om te verkennen

– Misschien niet geschikt of bruikbaar voor jongere spelers

De Sims 4 Stapelverliefd Buzzfeed quizvragen

Vraag 1: Wat is de beste plek om een potentiële date te vinden?

• A. Via de Cupidohoek-datingapp
  • B. In het lokale koffietentje
  • C. In de club, tijdens het uitgaan
  • D. Bij een comedyclub of cabaret voorstelling

Vraag 2: Hoe ziet jouw ideale eerste date eruit?

• A. Een fijne wandeling door de bossen van Granite Falls
  • B. Thuis op een zacht kleed voor de open haard
  • C. Genieten van de zon bij het zwembad
  • D. Samen een komediefilm kijken in de bioscoop

Vraag 3: Hoe maak je een goede eerste indruk?

• A. Een cadeau meenemen dat je zelf thuis hebt gemaakt
  • B. De dansvloer opgaan en je verleidelijke dansbewegingen laten zien
  • C. Voorstellen om op vakantie te gaan
  • D. Een charismatisch gesprek voeren met veel grappen

Vraag 4: Je bent in een restaurant en de date loopt ten einde. Wat is de perfecte oplossingvoor jou?

• A. De rekening splitsen
  • B. De rekening volledig betalen
  • C. Je date de rekening laten betalen
  • D. Met je date weglopen zonder te betalen

Vraag 5: Hoe ga je om met een ongemakkelijke stilte tijdens een date?

• A. Vragen of je date De Sims 4 speelt
  • B. De stilte accepteren, de ander aankijken en in hun ogen verdrinken
  • C. Een spontane activiteit voorstellen
  • D. Een grappig verhaal vertellen

Vraag 6: Wat beschouw je als een grote ‘red flag’ tijdens een date?

• A. Je date praat alleen over zichzelf en negeert jouw interesses
  • B. Je date is gemeen of onbeleefd tegen de ober
  • C. Je date is niet bereid nieuwe dingen te proberen
  • D. Je date kijkt constant op zijn of haar telefoon tijdens gesprekken

Vraag 7: Na de date, hoe houd je de relatiebalk groen?

• A. Grappige berichten delen op sociale media en ze taggen
  • B. Ze uitnodigen voor een O jaa!
  • C. Een spannende vakantie plannen
  • D. Grappige en flirterige sms’jes sturen

Vraag 8: Jij en je date besluiten wat leuks te gaan doen. Welke activiteit kies je?

• A. Een potje schaken in het park
  • B. Een romantisch diner in een restaurant op het dakterras
  • C. Samen een yogales volgen in een wellnesscentrum
  • D. Deelnemen aan een karaokewedstrijd in de Planet Honey Pop karaokebar

Vraag 9: Hoe brengen jij en je date een regenachtige dag binnenshuis door?

• A. Koekjes en andere lekkernijen bakken
  • B. Een boek lezen bij de open haard
  • C. Een knusse indoor kampeerervaring opzetten
  • D. Samen videogames spelen

Vraag 10: Je zet per ongeluk iets in brand tijdens je date. Wat is je volgende stap?

• A. Het later omtoveren tot een sterk verhaal: “Herinner je je nog die keer dat ik bijna hethuis in de fik zette?”
  • B. Zorgen dat je date veilig is en hen geruststellen
  • C. Heldhaftig de vlammen blussen en doen alsof er niets is gebeurd
  • D. In paniek raken en als een gek rondrennen

Resultaten: Welke date-eigenschap past bij jou?

Creatief: Als je voornamelijk antwoord A hebt gekozen, ben je een creatieve dater! Jeverbeelding is eindeloos en je uit jezelf op verschillende creatieve manieren. Of je nu uniekecadeaus maakt, artistieke activiteiten verzint, of vernieuwende date-ideeën bedenkt, jebrengt altijd een bijzondere en fantasierijke kijk in je relaties.

Romantisch: Als je voornamelijk antwoord B hebt gekozen, ben je een romantische dater!Je houdt van romantische gebaren en probeert altijd speciale, liefdevolle momenten met jepartner te creëren. Of het nu gaat om een intiem diner of een diep gesprek, je vindt hetbelangrijk om een sterke emotionele band te hebben en zorgt ervoor dat elke date bijzonderen betekenisvol is.

Avontuurlijk: Als je voornamelijk antwoord C hebt gekozen, ben je een avontuurlijke dater!Je zoekt spanning en nieuwe ervaringen. Daarnaast ben je altijd klaar om met enthousiasmeen nieuwsgierigheid in het volgende grote avontuur te duiken. Je houdt ervan nieuweplekken te ontdekken of gedurfde activiteiten uit te proberen. Je leeft voor de opwinding enonvoorspelbaarheid van het leven, waardoor je dates altijd vol spanning en nieuweontdekkingen zitten.

Grapjas: Als je voornamelijk antwoord D hebt gekozen, ben je een grappige dater! Je houdtervan om dingen luchtig en leuk te houden in je relaties. Je weet altijd hoe je een dateplezierig en onvergetelijk kunt maken middels het maken en uithalen van grappen, ofgewoon lekker jezelf te zijn. Je speelse streken zorgen ervoor dat er nooit een saai momentis met jou. Je vindt het geweldig om anderen aan het lachen te maken en plezier te brengenmet je enthousiaste manier van doen.

WINACTIE

Wil jij een digitaal exemplaar voor De Sims 4 stapverliefd winnen? Deel jouw uitkomst van de De Sims 4 Stapelverliefd Buzzfeed quiz met ons in een reactie op onze instagrampost. Onder de inzendingen verloten we een digitale code die je via de EA app kunt verzilveren. De winnaar ontvangt 31 augustus om 10.00 bericht. Succes!