Age of Darkness: Final Stand is een duistere real-time strategy game van Australische ontwikkelaar PlaySide, waarin je het laatste bastion van de mensheid moet verlichten, bouwen en verdedigen tegen hordes van Nightmares. De game speelt zich af in de overblijfselen van een koninkrijk, dat wordt verteerd door een dodelijke mist. Aan de speler de keuze om te verstoppen in het licht, of de wereld terug te nemen.

Momenteel bevindt Age of Darkness: Final Stand zich nog in de zogenoemde Early Access fase van Steam. Dit betekent dat de game nog niet volledig voltooid is en mogelijk nog kan veranderen. Ontwikkelaars krijgen hierdoor de mogelijkheid om, in samenwerking met de spelers, een ​​beter inzicht te krijgen in hoe de game gespeeld wordt en welke ervaringen spelers graag willen.

Dat de game nog in deze fase zit, is te merken aan hier en daar wat schoonheidsfoutjes. Vooral de animaties lijken nog niet altijd helemaal vloeiend te gaan, zoals personages die van lopend naar stilstaande houding gaan – dit gaat iets te van de hak op de tak en niet bepaald soepel, wat er wat knullig uitziet. Hierdoor voelde de game af en toe wat verouderd aan. Een ander voorbeeld is dat de ondertiteling van het introductiefilmpje voorliep op de voice-over. Deze schoonheidsfoutjes hebben gelukkig verder geen invloed op het verloop van de game en zijn daarmee gelukkig alleen oppervlakkig.

Laat je echter niet tegenhouden door dit soort bugs, want hierachter zit een ontzettend gave game en vermakelijke verstopt.

Op het moment van schrijven zijn er twee verschillende gamemodi beschikbaar, namelijk Campaign en Survival. Multiplayer lijkt ook op de loer te liggen, maar deze knop is nog greyed out.

De game combineert real-time strategy met city builder-elementen, wat een erg leuke speelervaring is en qua gameplay doet denken aan games als Age of Empires. Je zult een nederzetting uit de grond moeten stampen, om genoeg resources te kunnen verzamelen, zodat je jouw leger kunt opbouwen en onderhouden. Voor beginners is de Campaign ideaal, want het is de perfecte balans tussen uitdaging en de game leren kennen, terwijl je het verhaal van de game meekrijgt. De ervaren speler kan dit echter als wat traag ervaren, maar voor hen is de Survival gamemodus een goede uitkomst. En laatstgenoemde waar Age of Darkness: Final Stand in uitblinkt; de Campaign is leuk, maar Survial is waar je voor blijft terugkomen.

Gelijk bij de eerste keer opstarten van een Survival match, word je verwelkomt met het bericht dat Age of Darknes: Final Stand geen makkelijke game is en dat je geheid zult falen. Slik!

Spelers kunnen hierbij kiezen uit vijf moeilijkheidsgraden, Easy, Normal, Veteran, Horrific en Nightmare, waarbij de laatste twee nog achter slot en grendel zitten en verdiend moeten worden. Het is daarnaast ook mogelijk om de game naar wens aan te passen en een zogenoemde custom moeilijkheidsgraad te creëren. Wil je nog meer lijden? Dan is het mogelijk om ook hardships toe te passen, die de regels aanpassen en de game nog moeilijker maken.

Qua speelstijl en personages heeft de game aardig wat variatie te bieden. Zo kunnen spelers kiezen uit drie verschillende Factions , die elk twee Heroes hebben om uit te kiezen. The Order is defensief, The Rebellion is tactisch en The Volatists zetten in op de aanval.

Dag en nacht spelen een cruciale rol in Surival, iets wat de game onderscheidend maakt van andere RTS-games . In de game is de duisternis namelijk de belichaming van het kwaad en volgens sommigen een manifestatie van menselijke angst en nachtmerries. Als de nacht aanbreekt, dan zijn de vijanden sterker en het is belangrijk dat je terug kunt trekken in het licht. Blijf je te lang in de duisternis, dan zal dit de mentale staat van jouw soldaten beïnvloeden, waardoor ze onder andere trager voortbewegen. Deze zogenoemde Horror kun je opheffen door je terug te trekken in jouw nederzetting, of om hier en daar bakens van licht neer te zetten. Eens in de zoveel in-game nachten vindt er ook een Death Night plaats, waarbij enorme hordes Nightmares jouw nederzetting aanvallen en deze opgeslokt dreigt te worden door duistere dikke mist. Door middel van intern ontworpen technologie genaamd SwarmTech, kan de game wel meer dan 70.000 vijanden genereren en op het scherm tonen. Dit is ontzettend indrukwekkend om te zien en tegelijkertijd ook zorgwekkend; kan mijn nederzetting deze golf van vijanden aan?! Des te meer je een belonend gevoel krijgt, als je zo’n overweldigende horde weet te overleven.

In beide gamemodi, maar vooral bij Survival, komt er een flink staaltje micromanaging kijken. Je zult constant alert moeten zijn en in de gaten moeten houden hoe het met je nederzetting gaat, of je al kunt upgraden en waar er mogelijk zwakheden zijn. Gelukkig is het mogelijk om de game te pauzeren, zodat je op je gemak rond kunt kijken en je volgende stappen uit kunt stippelen. De maps worden daarnaast ook willekeurig gegenereerd, wat betekent dat resources niet altijd op dezelfde plek te vinden zijn en ook niet altijd in dezelfde hoeveelheid beschikbaar zijn. Geen enkel potje zal dus hetzelfde zijn, waardoor de game een grote herspeelbaarheidsfactor heeft.

Age of Darkness: Final Stand is een veelbelovende game en als de ontwikkelaar blijft luisteren naar de input van de spelers, dan kan dit een nóg veel gavere game worden. Dat de game twee gamemodi heeft is fijn, wat voor zowel beginners als ervaren spelers genoeg te bieden heeft. De Survivalmodus is echter waar de game in uitblinkt. Het is uitdagend en daarmee niet altijd even makkelijk, soms zelfs frustrerend, maar dat weerhoudt je er niet van om terug te blijven komen en het weer te proberen, nu met een andere aanpak. Verslavend leuk, zou ik het zelfs willen noemen. Daarnaast ben ik ook ontzettend benieuwd naar wat de multiplayer te bieden heeft in de toekomst. Dit is er één om in de gaten te houden.

+ Leuke combinatie RTS met city builder
+ Campaign is heel vermakelijk
+ Survival is uitdagend, maar belonend