Into the Emberlands draait allemaal om tactisch verplaatsen en het verzamelen van items om zo jouw stad verder uit te breiden. Doe je dit niet tactisch, dan word je opgeslokt door de duisternis. Makers Tiny Roar kozen een schattig uiterlijk voor eigenlijk een best luguber thema en guess what? Het werkt.

Tactisch nadenken dus. Je begint als een kleine Knack, zo heten de wezentjes in de game. Jij moet als Knack op zoek gaan naar verloren Knacks die ergens buiten de stad zijn opgeslokt door het Miasma, een donkerrode wolk die alles verduistert. Terwijl je verkent heb je gereedschap nodig om bomen of stenen te hakken. Deze en andere grondstoffen heb je weer nodig om de gebouwen in de stad te repareren. Klinkt op zich niet heel ingewikkeld, maar de tactiek zit in het bereik van jouw Knack en de Emberlantaarn. Deze heeft maar genoeg Ember voor een bepaalde hoeveelheid stappen. Dooft de Emberlantaarn voordat je weer in je stad bent, dan word je net als andere verloren Knacks opgeslokt.

Gelukkig is het niet game over en hoef je ook niet helemaal opnieuw te beginnen, maar er komt wel een nieuwe Knack waarmee je moet verkennen. Je inventaris ben je helaas wel kwijt, dus goed nadenken is nodig, daar ben ik helaas meerdere keren achter gekomen. Het is namelijk wel heel zuur als je nog twee stappen van je dorp verwijderd bent. Het dorp is gelukkig niet de enige bron van Ember, ook onderweg vind je manieren om de lantaarn (een beetje) bij te vullen. Zo liggen er losse Embers om op te rapen of kun je hout in een fornuis stoppen die je onderweg tegen komt.

Iedere keer dat de stad groter wordt start er een nieuwe “run”. Iedere run wordt de map opnieuw gegenereerd, dus zorg dat je voor die tijd eventuele extra’s die je tegenkomt meeneemt. Ook krijg je iedere nieuwe run een aantal gereedschappen om mee te starten. De rest moet je verder zelf zoeken of kopen. Hoe verder jouw stad uitbreidt, hoe meer hulp je hebt bij de start van iedere run. Aan de andere kant worden de doelen die je moet behalen voor het uitbreiden ook steeds lastiger, maar goed, alle kleine beetjes helpen.

Naarmate je stad groter wordt, krijg je ook meer gebouwen om belangrijke gereedschappen te kopen, materialen in te slaan en andere handige tools. Kopen doe je met gouden munten die je verdient door doelen te behalen, maar ook door trollen die je tegenkomt hout te geven of ze onderweg te ruilen voor andere materialen. Het vorderen in de game brengt steeds meer verschillende mogelijkheden met zich mee, waarbij je voor sommige gewoon moet uitproberen om te kijken wat er gebeurt.

De gameplay bevalt me wel. Ondanks dat ik een paar keer mijn inventaris kwijt was, mijn upgrades weer teruggezet waren en ik weer opnieuw moest gaan verkennen bleef ik het toch steeds opnieuw proberen. Het vinden van bepaalde grondstoffen wordt wel steeds lastiger naarmate je verder komt en kost het dan ook meer tijd om grondstoffen te verzamelen. Vanwege het willekeurige element lijk je soms meer van het ene gereedschap te vinden onderweg, bijvoorbeeld een pikhouweel. Dan kun je veel stenen verzamelen, maar dan heb je te weinig bijlen om hout te hakken. Uiteindelijk kom je er altijd wel weer uit, maar daardoor gaat het de ene keer wel sneller dan de andere keer. Wellicht dat ik andere tactieken moet bedenken of dat de game nog wat verder gebalanceerd moet worden.

De besturing werkt heel simpel. Je hebt alleen een muis nodig om je Knack te bewegen, iets te selecteren of weg te klikken. Er zijn wel sneltoetsen, maar die heb je eigenlijk niet nodig. De soundtrack is ook fijn aanwezig en verandert af en toe als je je in een andere omgeving bevindt. De stijl van de game is goed gekozen. Het is namelijk erg kleurrijk en dat compenseert mooi voor de enge wolk die je opslokt als je niet uitkijkt.

Alena’s conclusie

Into the Emberlands is een hele leuke puzzel- en strategiegame. De wholesome uitstraling, de muziek en de gameplay passen heel goed bij elkaar. Dat maakt dat je de game steeds weer opnieuw wil aanzetten, ondanks de behoorlijke uitdaging. Het lijkt misschien simpel, maar na een tijdje werd ik overmoedig en ging ik vaker de afstand fout inschatten. Dan ben ik natuurlijk weer van alles kwijt, waar ik zo hard voor had gewerkt. Toch was het heel verleidelijk om het weer te proberen. En als het een game lukt om mij toch steeds weer te overtuigen, dan doen ze iets goed! De game is nog in Early Access, dus het zal de komende tijd vast nog beter worden. Into the Emberlands is verkrijgbaar op Steam als Early Access voor €6,59.

+ Goed concept
+ Leuke stijl
+ Muziek