Citybuilders kunnen zeer complex zijn, dus een wat meer laidback citybuilder waar niet gelijk je hele stad afbrandt of iedereen ziek wordt is voor mij een verademing. De eerste beelden van Fabledom leken dan ook veelbelovend en het fantasiethema is ook wel een toffe toevoeging. Inmiddels heb ik de game kunnen spelen en lees je hier of het ook echt zo’n verademing was.

In Fabledom creëer je een rijk waar inwoners fijn kunnen wonen, werken en beschermd worden tegen het kwaad. Je zorgt voor voldoende materiaal, bouwt huizen, voedselvoorzieningen en vermaak, maar moet ook zorgen dat er helden en een leger is om het rijk te beschermen. Ondertussen leven er in andere regio’s andere prinsen en prinsessen die misschien wel met jouw prins of prinses willen trouwen. Daarvoor moet je wel wat moeite doen, door bijvoorbeeld brieven of cadeautjes te sturen en speciale dingen te bouwen.

Ik begon met gelijk met de Sandbox mode, want ik ben te nieuwsgierig naar wat er allemaal kan. Al snel merkte ik dat ik niet helemaal kon uitvogelen hoe ik nou aan een hero kwam en wat ik allemaal met het kasteel moest. Toch maar naar de Story mode dan. Ondersteund door een soms schuine opmerkingen makende man leer ik langzaamaan de ins en outs van Fabledom kennen. Je start uiteraard, net als met iedere city builder met het verzamelen van grondstoffen door jouw eerste inwoners. Wat opvalt is dat je zelf in de hand hebt of er meer inwoners in jouw stad komen wonen. Eens in de zoveel minuten krijg je een melding dat er nieuwe mensen op bezoek zijn en je kunt zelf aangeven of ze mogen blijven of niet. Daarmee heb je de drukte dus mooi zelf onder controle en krijg je geen overbevolking met te weinig huisvesting of juist teveel huizen zonder mensen.

Naarmate je verder komt in de game en jouw dorpje doorgroeit krijg je ook de ruimte voor nieuwe type inwoners die weer andere werkzaamheden verrichten. Allemaal vrij bekend terrein. Ondertussen moet er gewerkt worden om voldoende grondstoffen en eten binnen te krijgen. Ieder huis heeft één huisman of huisvrouw, de rest van het huishouden gaat aan het werk. Dat betekent dat er vrij veel inwoners beschikbaar zijn om te werken. Waar ze werken kun je zelf verdelen, door werknemers toe te voegen. Je zou zelfs kunnen uitzoeken wie er dichtbij de houtzagerij werkt en hen daar plaatsen. Super handig! Want inwoners vinden het fijn als ze niet heel ver hoeven te lopen.

Tijdens het jaar werk je toe naar de winter, dan moet je teren op de voorraad die je hebt opgebouwd. Daarnaast moet er voldoende hout en kolen zijn om huizen te verwarmen. Ik moet zeggen dat de winters vrij goed door te komen zijn, omdat je alles goed in balans kunt houden. Een winter duurt ook niet heel erg lang, dus het is zeker goed te doen. Wel komen er natuurlijk steeds meer uitdagingen bij, zoals ziektes die je moet opvangen met een ziekenhuis. Wel kun je zelf de moeilijkheid aangeven en kun je bijvoorbeeld ook aangeven of je wel of geen vijanden wil. Ik heb voornamelijk tijd besteed aan ontspannen potjes, want daarvoor was ik vooral op zoek naar de game. Niet teveel gedoe, gewoon lekker (op)bouwen.

Mocht je wel van wat meer spanning houden, dan kun je dus ook kiezen voor een andere moeilijkheid met meer diplomatie en gevechten. Je zult dan een leger moeten opbouwen om jouw stad te kunnen beschermen. Diplomatie houdt in dit geval in dat je een boodschapper naar verschillende buurlanden stuurt om contact te leggen en te onderhouden met andere landen. Je kunt gaan voor een vriendelijke benadering door af en toe een cadeautje te sturen en als je iemand interessant vindt kun je proberen om diegene te trouwen. Je kunt ook gaan voor een meer aanvallende benadering door ze te beledigen. Dan zul je je wel klaar moeten maken om eventueel een gevecht te kunnen leveren. Tussendoor krijg je ook regelmatig verzoeken om producten te ruilen of doelen te behalen voor de voortgang. Je kunt er voor kiezen om het verzoek te weigeren, maar mocht je een uitdaging willen (of iets tegenkomen waar je makkelijk aan kunt voldoen) kun je natuurlijk ook het verzoek accepteren. Mocht je het verzoek niet op tijd kunnen inwilligen, kost het je wel wat punten.

De game speelt vrij natuurlijk en heeft een natuurlijk en stapsgewijs verloop. Ik kan nog wel eens te snel willen, waardoor het één grote chaos wordt en dat kreeg ik hier niet voor elkaar. Mocht je Sandbox spelen dan kun je natuurlijk alles al neerzetten, maar zou niet alles werken zonder de juiste inwoners. Ook wat betreft diplomatie word je er niet direct in gestort en kun je rustig aan boodschappers rondsturen. Daar hou ik wel van. Daarnaast heeft de game natuurlijk een fantasy thema en ziet alles er daarmee vrij zoet uit. De kleuren zijn vrij zacht, figuurtjes ogen zacht, de muziek is lieflijk en dat maakt de game ook gewoon wat minder hard en zwaar. Dat was nou precies waar ik naar op zoek was.

Alena’s conclusie

Fabledom is echt een heerlijke city-builder. Er zijn vast nog wel verbeteringen te verzinnen, maar hij bevalt me nu eigenlijk al goed. Ik vind het heel fijn dat je de moeilijkheid kunt aanpassen en dat je dit dan ook direct merkt. Bij Anno bijvoorbeeld, wat ik ook altijd heel tof vind, blijven die tegenstanders soms zo vervelend aanwezig. Doordat je in een makkelijke moeilijkheidsgraad weinig merkt van je buurlanden speelt de game dan ook echt mee op jouw tempo en dat vind ik heel relaxt. Ik kan de game zeker aanraden voor iedereen die van een fantasy thema houdt, die beginnend is in city-building en die op een relaxt tempo wil kunnen spelen. Fabledom is beschikbaar op Steam en is nu in de uitverkoop tijdens de Steam Summer Sale!

+ Rustig
+ Gestructureerd
+ Goed te volgen als beginner
+ Fantasy thema

– Misschien soms té traag?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.