EQQO, een hartverscheurend verhaal over een moeder, een blind jongetje en een ei. Centraal staat de liefde van een moeder voor haar kind. Geïnspireerd door de Ethiopische historie begeef je je door tempels en beleeft op deze manier een reis door de geschiedenis. Lees hier onze review van EQQO.

Bereid je voor op een poëtisch en betekenisvol puzzelavontuur geïnspireerd door de natuur en mythologie. Een diepzinnig verhaal vol symbolen en metaforen over hoop, liefde, natuur en alles wat ons met elkaar verbind. EQQO draait om een Ethiopisch blind jongetje en een bijzonder ei gekregen van een God.  Beide personages zijn uiterst kwetsbaar en daarom aan de speler, met behulp van moederlief, om het arme jongetje en het ei veilig naar het einde te loodsen.  De game is verdeeld in vijf hoofdstukken met in totaal 35 kamers of eigenlijk ruimtes waar je je door middel van puzzels doorheen moet loodsen.

De ontwikkelaars van EQQO (oorspronkelijk gecreëerd voor VR- apparaten) zijn voormalig medewerkers van Ubisoft, DontNod Entertainment en Quantic Dream. Zeker niet de minsten, dus de verwachting is hoog! Met de krachten van het ei is het de bedoeling om landschappen en tempels te verkennen, de mechanismen weer aan de praat te krijgen en zo de deuren naar je lotsbestemming te kunnen openen. Uiteraard gaat dit niet vanzelf en dien je goed na te denken over de puzzels in de diverse ruimtes die je tegenkomt. Daarnaast zijn er duistere krachten die het ei van je proberen te stelen, waaronder shadows en levensgevaarlijke en enge Bell Ringer (let op: nachtmerrie-materiaal). Wanneer deze vijanden op de loer liggen is het noodzaak om de vaart er in te houden.

Kort maar krachtig gaat hier zeker op, in zo’n vijf uur heb je EQQO uitgespeeld. Het verhaal of jouw interpretatie van de boodschap blijft echter nog wel even nadreunen. De puzzels zijn daarnaast ook niet erg lastig, hoewel ik er met twee toch echt wel moeite heb gehad en na meerdere keren proberen toch uiteindelijk de oplossing heb gevonden zonder dat de logica daarachter duidelijk was. We hebben het hier over slechts twee van de stuk of 90 puzzels, dus dat is zeker te overzien. Gelukkig zijn er genoeg hints (zonder de hints wordt het vrij lastig) die verborgen zitten onder een laag stof. Zaak is om hier en daar de muren hiervan te ontdoen waardoor er prachtige tekeningen tevoorschijn komen.

De besturing is met name in het begin nogal wennen en aangezien je ook een versie voor de Oculus hebt merk ik dat dit wel eens de ideale manier is om het verhaal te voltooien en de game tot zijn recht zou brengen. De Nintendo Switch beweegt mee, waardoor je zo nu en dan je route even kwijt bent. Gelukkig wordt je geholpen door zichtpunten waartussen je gemakkelijk kunt switchen en zo je tocht kunt vervolgen. Je bestuurt EQQO door op de grond te kloppen, immers is EQQO blind en zal hij niet zelfstandig zijn weg kunnen vervolgen zonder zijn zicht. Zijn gehoor daarentegen is opperbest en mede dankzij het geklop en de trillingen weet hij zijn pad te vinden. Gezien de complexiteit van de puzzels en de zo nu en dan lastige perspectiefpunten is EQQO niet aan te raden voor de jongste kids.

Uiteraard is er ook een side-quest. In de “levels” zijn er in totaal 25 perkamentrollen verstopt. Op deze rollen staan prachtige tekeningen die tezamen nieuwe delen van de legende onthullen. Het verhaal is omlijst met een prachtige soundtrack gecomponeerd door Nicolas Bredin en vertolkt door het wereldberoemde Prague Philharmonic Orchestra.

Draag je deze game een warm hart toe denk dan zeker eens na over de DLC #Eqqodonation. Hiermee kun je een boom digitaal planten en help je tevens WeForest die dit in real life in Ethopie zal bewerkstelligen.

Linn’s oordeel:
Een verhaal gevuld met puzzels en een diepliggende boodschap is waar EQQO om draait. Niet te moeilijk, alleen enig logisch nadenkwerk-vermogen is vereist en je zult een fantastische game-ervaring hebben. Wil je gaan spelen? Ga dan, wanneer je de keus hebt, voor de Oculus-versie. Dit point-and-click-avontuur zal op die manier nét wat lekkerder uit de verf komen. De wijze les uit dit verhaal: moederliefde is een krachtig fenomeen. De liefde van een moeder voor haar kind is intens en met geen pen of legende te beschrijven. En daarnaast, blijf altijd hoop houden in het leven. Voor het kleine prijsje zeker één om uit te proberen.

+ Indrukwekkend en verhaal
+ Fijne puzzels
+Unieke setting