De Far Cry serie van Ubisoft heeft denk ik weinig introductie nodig, want ze zijn sinds 2004 toch wel een van de bekendste first-person shooters zonder echt doorlopend verhaal in de hoofdserie. Maar, zin in een avontuurtje met een hoop geweld en survival in een open wereld die wel ergens op verder gaat? Dan is de spin-off van Far Cry 5, Far Cry New Dawn misschien wel wat voor jou, maar dan zou ik eerst deze review even lezen voordat je de game aanschaft.
Far Cry New Dawn is dus een spin-off van de Far Cry serie, want in Far Cry 5 gebeurt een hoop ellende (ik zal het niet spoilen, mocht je deze eerst nog willen spelen) en daar pakt New Dawn de draad weer op. Zeventien jaar na het einde van de gebeurtenissen in Far Cry 5 vind je je personage aan een nieuw begin, want de wereld moet opnieuw opgebouwd worden en voor jou is dat in Hope County. De hoofdrolspeler ontmoet onderweg een aantal personages die met je mee zullen reizen, beginnend met Carmina en naarmate je meer mensen ontmoet kun je zelf andere mensen toevoegen of verwijderen uit je groep. Ze hebben allemaal eigen wapens en skills die van pas kunnen komen voor de verschillende missies die je moet doorlopen. Als eerste is het de bedoeling dat je Carmina helpt om Prosperity vrij te maken van de Highwaymen, bandieten die alles en iedereen beroven van hun eigendommen. Jij als speler kunt Prosperity upgraden, bijvoorbeeld voor betere wapens of meer health. Joseph Seed is een van de personages van Far Cry 5, een prediker die gelooft dat hij gekozen is door God om zijn community te beschermen voor de ondergang onder de naam van Eden’s Gate. De overgebleven leden van Eden’s Gate hebben zijn nalatenschap voortgezet onder de naam New Eden. Daar laat ik je even met het verhaal zitten, want ik wil er niet teveel over zeggen. Wat ik je nog wel kan zeggen is dat er een aantal terugkerende personages zijn, namelijk de protagonist van Far Cry 5, maar dit keer in een ander jasje en we hadden het al even over Joseph Seed. Ook zien we veel nieuwe personages, waaronder de tweelingzusjes Mickey en Lou.
Wat jammer is, is dat de open wereld geen gebruik maakt van de mogelijkheid om personages verder uit te diepen. De open wereld lijkt alleen maar goed te zijn voor de hoofdverhaallijn, wat kleine zijsporen en verder het verkrijgen van in-game currency. Niet te vergeten het jagen en verzamelen om te overleven. Er zit weinig echte diepgang in de personages die je tegen komt en dat is wel jammer voor een game waarbij diepgang juist bij kan dragen aan de ervaring. Extra missies zouden juist meer diepgang en verhaal kunnen geven aan die belangrijke personages, echt een meeslepend gevoel is er nu niet. Het personage van Joseph Seed is dan echter wel weer goed neergezet, maar dat is mede dankzij Far Cry 5 en de goede teksten en stemacteur. De besturing van de game werkt ook niet altijd even soepel. Je kunt bijvoorbeeld zwemmen, maar als je dan op de kant wil lijkt het alsof je nog een stuk door zwemt op de kant en dan pas weer begint met lopen. Besturing van voertuigen had wel wat beter gekund, het voelt wat houterig aan, maar het is goed te doen. Ze zijn in eerste instantie bedoeld om je goed te kunnen verplaatsen over een grotere afstand, maar zodra je de mogelijkheid voor Fast Travel valt het nut van de voertuigen eigenlijk helemaal weg.
Far Cry staat wel bekend om zijn grafisch goede games en dat is hier ook wel weer gelukt. De vele bebossing, rondrennend wild, helder (of smerig) water en personages zien er allemaal geweldig uit. Zo’n voertuig komt dan nog wel van pas als je gewoon rustig rond wil rijden en van de omgeving wil genieten. Je komt echter wel vaak en veel vijanden tegen en dat is dan wel storend, echt genieten is er dan niet bij. Wat je wel kunt doen is een soort foto omgeving creëren, wat je soms hilarische momenten kan bezorgen aangezien je de gezichtsuitdrukking van je eigen personage kunt aanpassen. Je kunt je personage bij de start van de game naar wens aanpassen met verschillende looks, welke je uiteindelijk met in-game currency kunt aanpassen naar hartenlust. Er zijn verschillende zaken die hierin belangrijk zijn om te noemen. Allereerst heb je materiaal wat je kunt verzamelen om bepaalde dingen te ontgrendelen of upgrades te kunnen doen aan Prosperity. Dan heb je nog Far Cry Credits, die je zowel met geld kunt kopen of door schatten te vinden. Die schatten zijn alleen niet oneindig, dus er is maar zoveel om te vinden. Dit zit me denk ik nog wel het meeste dwars, want een game van al €60,- bij de release vraagt ook nog eens geld voor het leveren van shortcuts. Ze vragen bijvoorbeeld zo’n €10 voor 1000 credits. Ik dacht dat we dit toch wel een beetje afgeleerd hadden inmiddels. Van die Credits kun je wapens of voertuigen kopen zonder dat je er al te veel moeite voor hoeft te doen. Gemiddeld ben je ongeveer 400 tot 500 credits kwijt voor de betere wapens. Je hebt het in principe niet nodig, maar wat je hiermee versnelt levert je wel veel op en daardoor kan ik me voorstellen dat het zeer verleidelijk is om deze shortcut dan toch maar te nemen.
Alena’s oordeel
Far Cry New Dawn is niet de beste in de serie, met name door de wat karige uitwerking en de helaas aanwezige mogelijkheid om ingame aankopen te doen en dan heb ik het dus niet over DLC’s. Hij scoort wereldwijd dan ook aanzienlijk lager dan voorganger Far Cry 5. Echt wel jammer, want het concept op zich is goed, het opbouwen van een nieuwe wereld. Maar het ontbreken van echte diepgang in het verhaal maakt dat het wat mist. Ook de open wereld lijkt niet heel veel toe te voegen. Jagen op herten en beren gaat na een tijdje wel vervelen al is de omgeving wel weer prachtig. Grafisch is er echt niets te klagen en zelfs onder water ziet het er prachtig uit, al is de map wel kleiner dan in Far Cry 5. Alles gezamenlijk had het gewoon net iets meer kunnen gebruiken om de game een stuk beter te maken.
+ Grafisch onwijs mooi
+ Open wereld
+ Borduurt voort op Far Cry 5
– Komt tekort
– Weinig diepgang voor personages
– Verhaal niet echt meeslepend
– In-game currency onnodige manier van geld verdienen