Een extra beloning voor het behalen van een doel in een game, dat is hoe je achievements en trophies het beste kunt omschrijven. We gebruiken ze al sinds de Xbox 360 en eigenlijk zelfs al langer, als je Activision Patches uit 1982 meerekent. Wordt het niet eens tijd voor een nieuw systeem?
Je zou kunnen zeggen dat Activision met haar Patches in 1982 de eerste was die met achievements op de proppen kwam, al was dat allemaal nog wel erg analoog. In de gamehandleiding stond namelijk dat je een achterlijk hoge score moest behalen, en als dat lukte, dan moest je een foto maken van die score. Als je die foto instuurde, dan kreeg je een strijkplaatje. Activision wilde vroeger blijkbaar een soort padvindersvereniging zijn. In 1983 stopte Activision trouwens alweer met het implementeren van Patches in haar gamehandleidingen. De eerste digitale achievements vind je trouwens in E-Motion op de Amigo. Deze game uit 1990 had “geheime bonussen” waarbij je bijvoorbeeld de opdracht kreeg om een level uit te spelen zonder naar rechts te gaan.
Uiteindelijk zijn achievements pas echt een rol gaan spelen toen Microsoft ze introduceerde op de Xbox. Waar Sony het achievementsysteem van Xbox redelijk heeft gekopiëerd met haar trophies, heeft Nintendo de twee nooit gevolgd. Er zit in sommige games wel een achievement-achtig systeem gebouwd, maar je hebt geen score bij je naam staan voor hoe vaak je al de opdrachten in games hebt behaald. Veel gamers vinden het jammer dat al die sterren uit Mario nooit worden opgeslagen in je gamerprofiel, maar slechts in de game. Vooralsnog lijkt Nintendo dit niet te gaan veranderen, en de reden zou best eens kunnen zijn dat er al goede achievement-programma’s zijn. Nintendo wil meestal iets origineels doen en het zal dan ook niet zomaar andermans achievementsysteem willen kopiëren. Is er geen twist aan te geven?
Platform-onafhankelijk achievementhunten
In een wereld waarin veel games op alle platforms uitkomen, zou het eigenlijk het allermooiste zijn als zo’n potentieel nieuw beloningssysteem zo zou werken dat het niet platformafhankelijk was. Als je dus op je Xbox One vijf achievements binnenharkt in Call of Duty, en je vervolgens op je PlayStation nog wat bijzondere opdrachten doet om trophies te krijgen in God of War, dan zou je in een ideale wereld een overkoepelend “gamer-account” hebben waarin zowel de trophies van PlayStation en de achievements van Xbox in voorkomen. Dat is echter moeilijk te bewerkstelligen, want daarvoor zouden concurrenten erg nauw moeten gaan samenwerken. Dus, als dit niet kan, wat dan wel?
Xbox en PlayStation kunnen hun achievement en trophies ook beter maken en dat gebeurt ook wel. Neem een voorbeeld aan Xbox Awardables. Hoewel we destijds al jaren bekend waren met achievements, waren awardables manieren om achievements naar een leuker niveau te brengen. Met awardables kun je kleding en andere goodies voor je avatar krijgen door bepaalde opdrachten te voltooien in games. Het is misschien iets waarvoor je niet direct warmloopt, maar het is wel een extra excuus om voor die achievements te gaan.
De meest logische kant zou die zijn van social media. Immers bieden die achievements toch vooral een soort opscheprechten, waarmee je kunt pochen bij je vrienden. Social media is ook geënt op het zoveel mogelijk tonen van wat je doet in je leven, dus als dat heel veel gamen is, dan zou je je achievements op een toffe manier willen kunnen delen op social media. Misschien is een heel nieuw social platform niet nodig, maar kan er iets met Facebook worden bedacht om achievements en/of trophies in je profiel te kunnen tonen en updaten, zonder dat je iedereen per se spamt op hun walls.
In de wereld van gamification zou het wel interessant zijn om meer te investeren in achievements. Het is natuurlijk heel erg tof om bij je co-schappen taken zo goed te verrichten dat je er achievements mee verdient. Stel je doet een laproscopisch onderzoek goed en vervolgens weet je een test over zwangerschappen goed te volbrengen, dan ben je op twee heel verschillende afdelingen aan de slag. Hoe tof zou het zijn als je die achievements in één soort scorekaart kan zien en ermee kan opscheppen tegen je medestudenten? Dat werkt natuurlijk enorm motiverend, zeker als je iemand bent die graag alles verzamelt.
De plek met de meeste groei: smartphones
Een andere interessante markt die maar groeit en groeit, dat is die van de smartphones. Smartphonegaming groeit lekker mee, maar er is nog niet echt een achievementsysteem voor bijvoorbeeld alleen Android-telefoons of iPhones. Misschien is het dus niet tijd voor een nieuw achievementsysteem op de consoles waar we al bekend zijn met achievementsystemen, maar het zou wel zeer geschikt zijn op dit nieuwere gameplatform dat we zo’n beetje altijd bij ons dragen. Dat is meer de kant die je op moet kijken wanneer je zoekt naar een nieuw achievementsysteem, hoewel er tot nu toe nog niet bekend is gemaakt dat er zoiets zou komen op Android. Er is wel een soort systeem in Google Play, maar heel grootschalig en veelgebruikt is deze mogelijkheid nog niet. Het wordt tijd dat, dat gaat veranderen, want als er iets is waar wij gamers keihard voor werken, dan is het wel die heerlijke beloning. Zelfs als dat maar in de vorm van een virtuele medaille met een paar nutteloze punten is.
Hoewel de meeste gamers dol zijn op achievements, kleven er ook nadelen aan. Zo zou je zonder achievements een game helemaal kunnen uitspelen, de credits voorbij kunnen zien rollen en kunnen denken: top, ik heb de game uitgespeeld. Zie je echter aan je achievements dat je ze niet allemaal hebt gehaald en dat je een game niet op de volledige 100% hebt uitgespeeld, dan voelt het ineens helemaal niet zo geweldig meer dat je een game hebt uitgespeeld. Ook specifieke soorten achievements worden soms gehaat. Zeker als je juist een hunter bent, dan is het enorm teleurstellend dat je bijvoorbeeld een getimede achievement hebt gemist, die alleen tijdens Kerstmis 2017 beschikbaar was. Of een achievement dat je alleen op een bepaalde plek in de game kunt halen, die niet meer beschikbaar is als je eenmaal al verder bent gelopen. Dan worden achievements ineens je grootste vijand, of eigenlijk: je brein dat alles compleet wil hebben.
Steam badges
Er is nog een belangrijk gamegebied dat nog niet aan bod is gekomen, namelijk PC gaming. Op Steam vind je weer een heel nieuw ecosysteem voor achievements. Waar je op de console meestal om en nabij de 50 achievements kunt behalen, is het op Steam mogelijk om een game te spelen met een maximum van 5.000 achievements. Nog interessanter zijn echter de Steam Trading Cards, die je kunt verdienen door games te spelen op Steam. Er is er eentje van Don’t Starve en Half-Life bijvooorbeeld. Die virtuele kaartjes kun je weer inruilen voor gamebadges, die andere gamers kunnen bekijken als ze naar je profiel gaan. Je kunt ruilbare voorwerpen verdienen door die speciale gamebadges te maken, zoals nieuwe profielachtergronden en zelfs coupons voor korting op Steam. Dat is natuurlijk een heel interessante business, want hiermee kun je je beloning voor het spelen van games ook daadwerkelijk omzetten in het aanschaffen van meer games om te spelen. Het is tof om te zien dat Steam net even een stapje verder gaat en het zou zeer gewaardeerd worden als de consolemakers haar zouden volgen.
Achievements zijn al een hele tijd bij ons en zullen dat ook nog lang blijven, want opdrachten uitvoeren in ruil voor een beloning, dat is een van de belangrijkste dingen die gaming zo leuk maakt. Er worden niet heel binnenkort veranderingen verwacht aan de achievements van Microsoft of de trophies van Sony. Nintendo lijkt er nu ook niet mee bezig te zijn. Maar, de rijzende smartphonegamingbusiness zou best eens heel veel baat kunnen hebben bij het implementeren van een grootse mogelijkheid tot het behalen van achievements. Zo krijg je een hele grote schare mensen pas echt fanatiek aan het (mobiel) gamen.
Wat denk jij, zou de wereld van achievementhunten zich moeten richten op de mobiele markt, of zie jij liever veranderingen aan de huidige systemen op Xbox en PlayStation?