Eindelijk! Eindelijk komt er weer een nieuwe Super Smash Bros. game aan, exclusief voor de Nintendo Switch. Het mooiste is dat letterlijk alle personages terugkomen in het spel en niet alleen dat. Ook alle levels waar het gevecht plaatsvindt uit de eerste Super Smash Bros. (N64 – 1991) tot en met Super Smash Bros. Wii U en 3DS (2014). Maar hoe groot is verschil tussen de graphics van deze levels van toen en nu?

De Super Smash Bros. reeks begon allemaal in 1999 en was speelbaar op de Nintendo 64. Ik vond het gaaf dat je eindelijk 3D-gevechten zag in plaats van old school platte 2D effecten op zo’n grote beeldbuis tv. Toen kon je maar uit 8 vechters (+4 te unlocken) en 9 levels kiezen. Dat was toen het maximale wat de Nintendo 64 aankon. Drie jaar later kwam de volgende game uit deze reeks uit: Super Smash Bros. Melee (GameCube). Damn! Wat heb ik veel tijd hieraan besteed zeg. Hier kon je uit 26 personages een vechter kiezen en op een van de 29 levels. Tevens had deze game ook meer speelmogelijkheden erbij gekregen, zoals de single player- en tournooi-modes. Toen moesten we een tijdje wachten voor de opvolger: Super Smash Bros. Brawl (Wii – 2008). Nieuwe controllers, heel veel nieuwe personages die buiten de Nintendo-franchise vielen zoals Solid Snake uit Metal Gear en Sonic the Hedgehog. En we konden voor het eerst online battles uitvechten. In totaal konden we kiezen uit 39 personages en 41 levels.

De laatste Super Smash Bros. game kwam uit op twee platformen, namelijk op de Nintendo Wii U en Nintendo 3DS. Ik speelde voornamelijk op de 3DS omdat het makkelijk en compact was voor single player-mode. Maar voor echte gevechten speelde ik uiteraard de game op de Wii U. Daar kon ik uit 51 personages een vechter kiezen en +7 uit DLC-pakketten, zoals de Pokémon Mewtwo en Bayonetta. Per platform waren de beschikbare levels anders vanwege de systeemeisen. De 3DS kende 42 levels en de Wii U 55 levels.

De makers van Super Smash Bros. Ultimate hebben het beloofd: werkelijk alle levels komen terug. Sommigen zullen hetzelfde blijven, anderen een kleine graphic upgrade en in een aantal gevallen zal een level helemaal onder handen genomen worden. Ik zal niet alle levels hier laten zien van toen en nu, maar een aantal waarvan de verschillen groot zijn.

Saffron City

Super Smash Bros. (1999) vs. Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Rainbow Cruise

Super Smash Bros. Melee (2002) vs. Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Corneria

Super Smash Bros. Melee (2002) vs. Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Eldin Bridge

Super Smash Bros. Brawl (2008) vs. Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Frigate Orphean

Super Smash Bros. Brawl (2008) vs. Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Umbra Clock Tower

Super Smash Bros. 3DS (2012) vs. Super Smash Bros. Ultimate (2018)

De grootste verschillen zitten voornamelijk in Melee levels vind ik. Er kwam in vergelijking met N64 levels meer leven en details in de GameCube levels, maar je ziet overduidelijk hoe alles vlak en simpel was. Nu dat de Switch een veel betere en krachtiger systeem is, kunnen de levels meer tot hun recht komen tijdens de spannende gevechten.

We moeten nog even wachten totdat Super Smash Bros. Ultimate exclusief voor de Nintendo Switch uitkomt (7 december 2018), tot die tijd kan je, je gevechtskunsten verbeteren met de eerdere gameversies of informatie inwinnen op de officiële website.

About Wendela

Fan van Legend of Zelda en Pokémon-games. Een grote zwak voor game merchandise.

View all posts by Wendela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.