Vrijdag 29 juni was het zover! De INDIGO 2018, een gamebeurs waar (on)bekende Indie-ontwikkelaars aanwezig waren om hun meesterwerken aan het publiek te presenteren. Op mijn rustige, vrije dag ging ik op weg naar deze persoonlijke beurs.
Een avond voor de gamebeurs las ik op de INDIGO-website welke games er aanwezig waren. Meer dan 40 indie-games zouden er gepresenteerd worden en speelbaar zijn voor bezoekers van het evenement. Genoeg keus, dacht ik. Zo schreef ik snel mijn wenslijstje, wat ik moest zien en spelen van mezelf. Ik klapte mijn laptop dicht, kroop in mijn bedje en sliep totdat de wekker weer ging. Fris en fruitig vertrok ik met de trein naar hartje Utrecht.
INDIGO 2018 werd georganiseerd door Dutch Game Garden. Onafhankelijke ontwikkelaars uit verschillende landen komen speciaal naar Utrecht toe om hun gemaakte games te tonen. Tevens zijn ze speelbaar en kan je in gesprek gaan met de ontwikkelaars. Fijn en persoonlijk.
Eenmaal aangekomen in Utrecht loop ik rechtstreeks naar de plek waar de showcase gehouden werden. Netjes werd mijn uitnodiging gescand en mocht ik naar binnen lopen. Er waren al aardig wat mensen die actief aan het spelen waren, rondlopen of meekeken op het grote scherm. Mijn eerste indruk was dat de ruimte behoorlijk klein was. De showcase vond plaats in het eetgedeelte van het restaurant. Ik stond echt te kijken van “Staan hier nu 40 games gepresenteerd?”. Maar gelukkig was er een ruimte daarnaast ook afgehuurd waar de overige games stonden.
Bij elke game stond ik wel even stil en keek ik over de schouders van de spelers mee. Zo kon ik zien wat voor genre het was, graphics en hoe spelers op de game reageerden. Bij de meeste games stonden de ontwikkelaars erbij en gaven uitleg.
Op een gegeven moment bleef ik als eerste hangen bij de strategische game Swords & Soldiers II. De opvolger van de in 2009 uitgebrachte side-scrolling game waarbij je tactische en strategische movesets moet bedenken om een stap voor te zijn. Spelers zullen blij zijn met dit tweede deel, want de game krijgt een online mulitplayer mode.
Een game waar ik met veel plezier aan deel genomen heb was Bossgard. Een multiplayer-game waarbij spelers tegen de grote boss moeten vechten. En de boss is ook een speler. Door middel van melee, shoot of ranged aanvallen moet je de boss verslaan, voordat hij jou en jouw team verslaat. De boss is altijd in zijn element ongeacht welke stage er gekozen wordt.
Spelers die van simulatie-games houden zoals RollerCoaster en The SimCity vinden de mobile-game Town City zeker leuk. In deze game creëer jij van een leeg, vlak landschap een welvarende stad. Bouw huizen en gebouwen (casino’s, restaurants enzovoorts) om geld te innen en plaats wegen zodat jouw bewoners zich kunnen verplaatsen. Wil je uitbreiden? Koop grond of koop een nieuw eiland waar je de volgende stad kan bouwen. Momenteel is de game verkrijgbaar op Android en iOS, maar binnenkort ook verkrijgbaar op MacOS en Windows.
Pff, zoveel mensen en zoveel games die ik wilde proberen. Er stond nog eentje op mijn lijstje die ik moest proberen, voordat ik wegging en dat was de interactieve game Mish Mash. Ik moet wel zeggen dat dit niet echt een game is, maar waar je wel los kon gaan met jouw creativiteit. Je krijgt een deel van een tekening te zien waar de vorige tekenaar gestopt is en jij maakt vervolgens de tekening af. Al deze tekeningen worden samen gebracht tot één grote tekening. Ik heb een poging gewaagd om een prachtige tekening te maken en deze verstuurd. Later kreeg ik te zien hoe de grote werkelijke tekening eruit zag waar iedereen aan deelgenomen had. Het concept vond ik heel leuk bedacht en kan zeker voor verschillende doeleinden gebruikt worden.
Ik ga niet alle games die ik heb gespeeld opnoemen, want anders wordt dit artikel veel te lang. Haha! Ik noem een aantal games en voeg de links eraan toe waar je er meer informatie over kan vinden mocht je geïnteresseerd in zijn. Good Company is een single- en multiplayer simulatie getekend in de jaren ’80 stijl, de dungeon RPG-game Bolt Storm, de wereld bevrijden van verspreide duisternis in de avonturengame Arboreal en de online strategy-game Ultimate Pirates (te vergelijken met Age of Empires).
Ik heb genoten van deze dag. Leuke sfeer, prachtige games en het persoonlijke contact met de ontwikkelaars. Ze waarderen het ook als je feedback geeft als je de game hebt gespeeld, want met deze informatie kunnen ze de game beter maken. Dank je wel, INDIGO 2018!