Om te vieren dat we na decennia lang ploeteren door de moeilijkste Mario-levels eindelijk onze eigen levels kunnen maken in Super Mario Maker, gaan drie dames van Female-Gamers de uitdaging aan om elkaars levels te spelen. In dit eerste deel maken zij het elkaar nog niet al te moeilijk, maar het is maar de vraag of dit wedstrijdje tegen het einde van het jaar nog steeds zo vriendschappelijk is..
Celine’s level: F1E0-0000-0043-4C7B
Celine: Na het maken van een aantal levels kreeg ik een idee om allemaal ?-blokken te plaatsen en daar vijanden in te zetten. Puur om op het gevoel van de spelers in te spelen. In de officiële Mario levels zit er altijd iets leuks in maar ik stopte er piranha planten, Goomba’s en KoopaTroopa’s in. Toen besloot ik dat er meer actie in moest zitten en plaatste ik twee stekel Spiney’s. Het viel mij later pas op dat hij gelijk zou vallen als je in het level komt. Dit alles was nog maar het begin van mijn eerste level voor Female-Gamers.
Laura: Ik vond het meteen al een leuke binnenkomer hoe die kruisjes allemaal staan bij het begin. Dat komt omdat je aan het begin vrijwel meteen een stekelbeest op je kop krijgt als je niet opzij stapt. Net als mijn level heeft dat van Celine ook vooral een stevig begin. Immers heb je dan nog de meeste zin om heel uitgebreid te gaan klooien. Ik ben in ieder geval snel geneigd om het daarna een beetje af te raffelen, hihi. Een van de leukste dingen aan Celine’s level vond ik de piranha plant met vleugels, die je op een ietwat eenzaam momentje zomaar tegen de steel loopt. Erg schattig. Was dit level al supermoeilijk? Niet echt, maar het begin van dit level, dat toch echt wel wat vaardigheden vergt, laat zien dat er wel een klein duiveltje in Celine schuilt.
Sandra: Oh, Celine. Jouw level heeft me echt bijna wanhoop bezorgt. De eerste keer wordt je meteen door een vijand verrast en als je het level nog niet kent is het een gegarandeerde dood. Weg leven. Helaas. Dan maar nog een keer proberen, en nog een keer. De vijfde keer lukt het mij pas om een beetje degelijk verder te komen. Al die ?-blokken helpen ook niet mee. Wat een ellende, Celine speelt in mijn ogen echt gemeen door overal vijanden te laten verschijnen en mij op die manier de weg te versperren. Ik vrees al voor de tweede editie van Super Mario Maaksters, het niveau gaat vast alleen maar omhoog.
Laura’s level: 74A3-0000-0072-6FF6
Laura: Ik ben een heel klein beetje lui geweest, want toen ik de prachtige banner voor deze rubriek maakte, dacht ik; eigenlijk zonde om daar geen level omheen te bouwen. Ik heb het nog niet te moeilijk gemaakt, en omdat dit mijn eerste lange speelsessie met Super Mario Maker was, heb ik ook vooral dingen op elkaar gestapeld, omdat ik dat simpelweg altijd al eens heb willen doen in die game. Heel moeilijk is dit level niet, ik denk dat vooral het over de ‘gamers’-letters heenkomen wel een beetje irritant zal zijn voor mijn lieftallige collega’s.
Celine: In het begin had ik een klein beetje moeite met Laura haar level. Mario paste net tussen de blokjes door, dus moest ik geluk hebben dat ik het haalde. Na even van een afstandje te hebben gekeken zag ik dat er een ritme zat in de Goomba’s. Links, rechts, links en dan weer rechts. Kijk dit bewijst maar eens dat je rustig moet kijken en je vanzelf de oplossing wel ziet. Na dit gedeelte kwam ik een acht meter hoge stapel KoopaTroopa’s en Goomba’s tegen. *Slik* hoe ga ik hier overheen komen? En ik sprong op de eerste en ging ze allemaal af, niet wetende dat er een piranha plant op de grond stond te wachten op mij. Na lang geklungel was ik er voorbij en zag ik de vlag wapperen.
Sandra: Bij Laura’s level is het begin voor mij echt het moeilijkste geweest. De eerste goomba viel mee, ik had een trucje ontdekt waarbij ik een beetje schuin op een letter ging staan waardoor de goomba onder mijn voet zou springen en daardoor dood zou gaan. Werkte perfect, totdat ik bij de tweede goomba net iets anders stond. Helaas, weer overnieuw proberen. Hoe vaker ik het level speelde hoe meer fouten ik begon te maken. Gelukkig was het na de letters een stuk gemakkelijker en heb ik vooral geprobeerd risico’s te vermijden om het einde te halen.
Sandra’s level: B0BB 0000 0075 C48B
Sandra: Het doel van mijn eerste level was simpel: zoveel mogelijk misstappen creëren voor alle spelers. Het springen van blokje naar blokje is met een klein beetje oefening wel te doen. Ik hoopte door verschillende ‘verleidingen’ in mijn level te plaatsen zoals ?-blokjes de spelers te verleiden een moeilijker pad te nemen waar ze soms een mooie, maar vaak ook een nare verassing te wachten zou staan. De val is gezet…
Laura: Het valt me op dat van ons allemaal de eerste levels nog heel erg aan de korte kant zijn, zijn we nou gewoon verlegen, of zijn we de game nog niet genoeg meester om langere levels te maken? Ik vond Sandra’s level wel tof, omdat het echt platformskills van je vroeg door alle 1-blokjes om naartoe te springen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon meteen naar het einde ben gelopen en geen uitstapjes naar ?-blokken heb gemaakt, maar dat heeft Celine wel gedaan geloof ik!
Celine: Blokje voor blokje sprong ik door Sandra haar level. Toen ik van een hoger blokje af sprong zag ik een ?-blok en wilde ik weer terug naar boven springen. Helaas zag Mario dat niet zitten en viel ik te pletter. De tweede poging was ik van mening veranderd en liet ik het blokje voor wat het was. Later in het level vielen er vliegende Goomba’s uit een buis en was ik weer gebrand om een ?-blok te pakken. Met moeite lukte het mij om op al die Goomba’s te springen en toen ik het ?-blok raakte sprong er nog een Goomba uit. Je bent nooit te oud om te leren.
Over twee weken nemen de dames het weer tegen elkaar op in de tweede editie van Super Mario Maaksters. Wil je ook meedoen? Dat kan! Deel je level hieronder, dan komt-ie aan bod in Super Mario Maaksters 2 op dinsdag 13 oktober.