FIA World Rally Championship 5, ook wel WRC 5, komt met een eerste developer diary. In de video komen onder andere Alain Jarniou (Game Director) en Diego Sartori (Creative Director) aan het woord.
In het FIA World Rally Championship (WRC) moeten coureurs en productiewagens het tegen elkaar opnemen in de zwaarste en meest gevarieerde omstandigheden ter wereld. Race door 14 landen, met 13 rally’s op alle soorten terrein, variërend van besneeuwde boswegen tot rotsachtige bergpassen.
FIA World Rally Championship (WRC)-spel, gepland voor release in de herfst van 2015 op de Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, de Playstation 3, de Playstation Vita en de PC.
Diego Sartori
Als automonteur begon Diego zijn carrière bij Citroën in 1992. Hij bouwde daarna een volledige Citroën AX Sport Group A en deed mee aan een aantal rallysprints in zijn moederland Denemarken. In 1998 liet Jason Watt hem zijn 1966 Ford Mustang prepareren voor vintage races, en in 2002 won Jason Watt het Danish Touring Car Championship met Diego als monteur en rijassistent in zijn team. Diego betrad de wereld van videogames in 2004 toen SimBin hem inhuurde om GTR te testen. Vanaf dat moment stonden Diego’s professionaliteit en technische expertise garant voor enorme vooruitgang: hij werkte aan GTR en GT Legends in 2005, en hij werd Producer van GTR 2 en Game Director van RACE – The Official WTCC Game. In 2007 ging hij als Creative Director aan de slag bij SimBin Studios, waar hij tot 2011 werkte aan RACE 07 en de uitbreidingspakketten. Hij bleef tot 2014 Creative Director en Management Group-lid bij SimBin Studios. In deze periode voegde hij RaceRoom Racing Experience en DTM Experience toe aan zijn portfolio. In 2014 liet hij zijn oog vallen op het WRC 5-project en verliet hij SimBin om Creative Director te worden bij Kylotonn.
“Na vele jaren te hebben gewerkt met de motorsport en racegames, ga ik nu weer terug naar mijn eerste liefde: een rallyspel. De WRC is echt een van de meest veeleisende en spannendste motorrace-kampioenschappen. We willen dat spelers van WRC 5 alle drama en spanning van de sport ervaren en voelen, vooral via spelmodi die uniek zijn voor rallygames en die we de komende maanden zullen onthullen.”
Alain Jarniou
Met een technische opleiding in programmeren begon Alain Jarniou zijn carrière naast Frédéric Raynal bij No Cliché als Game Programmer van Toy Commander. In 2001 sloot hij zich aan bij Eden games en specialiseerde hij zich in racegames: hij werd Career Mode-manager van V-Rally 3, een spel dat volgens velen het rallygenre heeft gedefinieerd op de PlayStation®2. In 2004 voegde hij zich bij het team van de serie Test Drive Unlimited, een combinatie van race- en MMO-games en de eerste race-MMO op consoles. Hij was tevens Creative Director van Test Drive Unlimited 2. Van V-Rally 3, Test Drive Unlimited en Test Drive Unlimited 2 werden elk één miljoen exemplaren verkocht.
“Voor mij is WRC 5 een nieuwe uitdaging. De serie begint opnieuw en wordt uitgebracht voor een nieuwe generatie platforms. Samen met Diego en de rest van ons team willen we deze serie echt iets nieuws geven. We zijn ervan overtuigd dat rallyfans zeer enthousiast zullen zijn over de richting die WRC inslaat.”