Een open wereld top down shoot ’em up. Dit houd in: veel knallen, vliegen en vijandelijke kogels ontwijken, dat is waar het voornamelijk om draait in Project Root.

Project Root heeft een ‘soort van’ verhaal, maar hier merk je verder niet heel erg veel van in de game. Prometheus Corporation is de leider in het genereren en verspreiden van energie naar alle steden in de wereld. Dankzij de nieuwe president Demetrio Watts en zijn nieuwe technologische ontwikkelingen, is de corporatie uitgegroeid tot marktleider. Helaas heeft Watts twee gezichten en maakt hij duistere en geheime plannetjes achter de schermen.

img_ProjectRoot5jpg

Een groep rebellen weet van Demetrio zijn plannen en wil hem uiteraard kosten wat het kost gaan stoppen en zijn duistere plannen aan het licht brengen bij de bevolking. Deze rebellengroep heet Arcturus en jij hoort bij hun. Jij heet Lance en jij bent een piloot voor Arcturus. Je begint klein, met het vernietigen van kleinere doelen en werkt langzaam je weg door steeds grotere doelen van Prometheus Corporation heen.

img_ProjectRoot1

Je vliegt met Lance boven de doelen die zich zowel op de grond als in de lucht bevinden. Je kunt wisselen tussen grond en lucht raketten. Je vliegtuig/helikopter/ruimteschip is makkelijk wendbaar maar, niet echt snel. Je word van alle kanten aangevallen, dus opletten en projectielen ontwijken is een must. Doelen en vijanden zie je op de map verschijnen als rode en gele driehoekjes. De map geeft aan in welke richting je moet vliegen voor je doelen.

img_ProjectRoot4

Wanneer je vijanden neerhaalt kun je soms verschillende powerups oppakken, maar dit gebeurd erg onregelmatig. Ondertussen krijg je xp voor het vernielen van doelen en vijanden. Hiermee kun je upgrades kopen zoals snelheid, wendbaarheid, speciale wapens en betere bescherming van je voertuig. Je krijgt doelen door via een satellietverbinding. Wanneer je deze doelen uitschakelt krijg je weer nieuwe doelen om uit te schakelen. Soms kun je naast je hoofddoel ook nog wat kleine zijmissies doen.

img_ProjectRoot2

Project Root heeft weinig tot geen checkpoints. Dood gaan is dus, uh tja, dood en doodzonde. Sommige missies zijn behoorlijk lang en het is extreem zonde wanneer je op een lullige manier dood gaat nadat je je een weg hebt gevochten naar je doel. Ook zit er soms een tijdslimiet aan een missie, maar echt duidelijk word dit niet aangegeven.

img_ProjectRoot3

Heathers Oordeel:review_cijfer_6.2

Project Root is een top down shoot’em up die regelrecht uit de jaren ’90 lijkt te zijn gevlogen. Het houd je bezig, je wilt missies halen, je wilt alles kapotmaken en neerknallen, maar er kleven nadelen aan. Je hebt niet veel levens en wanneer je dood bent kun je een level opnieuw beginnen – levels die soms best lang duren. Er zijn powerups, maar extra levens krijg je niet snel. De omgevingen zijn enorm, maar worden na een tijdje een beetje saai. Het verhaal word niet echt duidelijk naar voren gebracht in de game en je bent al snel op een soort autopiloot van doel naar doel aan het gaan. Er is een drang om de missie te halen, maar de frustratie wanneer je opnieuw moet beginnen is groter. Een game die leuk kan zijn maar, veel maren heeft.

+ Grote levels, leuk om de top down shoot’em up terug te zien.
– Levels worden saai, weinig levens, soms onduidelijke doelstellingen, opnieuw beginnen wanneer je dood bent.

Kopen als: Je vroeger games als Desert Strike leuk vond en niet te snel bij de pakken neer gaat zitten wanneer je een level opnieuw moet doorspelen.

About MsMarvel

Woont in Groningen en heeft 4 ratjes (Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael) en 2 katten Loki & Dunya. Heather is 'in charge of the news' en helpt ook mee in de eindredactie. Is dol op de Marvel comics. Favoriete consoles zijn de PC, Wii U en Xbox360.

View all posts by MsMarvel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.