Met de Oculus Rift wordt Virtual Reality al bijna als normaal ervaren. Sony Computer Entertainment Inc. is met hun eigen VR-project bezig genaamd Project Morpheus. Het nieuwe prototype kun je nu bewonderen.
De Morpheus lijkt zo uit de toekomst te zijn gestapt. Vloeiende lijnen en strakke kleuren. In maart 2014 kwam Sony Computer Entertainment Inc. voor het eerst met hun Project Morpheus. Sony Computer Entertainment Inc. heeft met feedback van het publiek en developers nu de nieuwe Morpheus op de Game Developers Conference in San Francisco geshowed. Het is de bedoeling om de Morpheus in de eerste helft van 2016 op de markt te brengen voor PlayStation 4.
OLED display
Wat eerst een 5-inch LCD display was, is nu een 5.7-inch 1920 x RGB x 1080 resolution OLED display geworden. Het nieuwe scherm geeft een breder kijkveld en verwijderd bewegingsonscherpte en flicker.
120fps output
Door de OLED display heeft de Morpheus nu een 120fps output en kan 120 beelden per seconde renderen. Het systeem heeft ook een update gehad. Alle PlayStion 4 systemen hebben nu een 120 fps output via de Morpheus.
More accurate tracking and reduced latency
De nieuwe Morpheus heeft in plaats van zes LEDs nu negen LEDs om optimaal te kunnen volgen met de PlayStation Camera. Morpheus heeft nog steeds 360 graden tracking en met de extra LEDs is onder andere de stabiliteit verbeterd. Daarnaast is het hele systeem geoptimaliseerd om de reactietijd tussen de bewegingen van de speler en het beeld van de Morpheus te verkleinen.
User-friendly design
De Morpheus is erop gemaakt om zo min mogelijk op het gezicht van de speler te drukken. Nieuwe aan het design zijn de enkele band en quick release knop, zodat spelers de Morpheus sneller en gemakkelijker op en af kunnen zetten. Ook zijn een aantal componenten veranderd om de headset lichter te maken.
De specificaties:
Component Processor unit, VR headset
Display Method OLED
Panel Size 5.7 inches
Panel Resolution 1920×RGB×1080 (960×RGB×1080 per eye)
Refresh rate 120Hz, 60Hz
Field of View Approximately 100 degrees
Sensors Accelerometer, Gyroscope
Connection interface HDMI + USB
Function 3D audio, Social Screen
Shuhei Yoshida, President of SCE Worldwide Studios:
“With the technical specs achieved on the new prototype, we are one step closer to realizing our vision for making amazing VR experiences on PS4, and ultimately to deliver a real sense of presence to players. We believe that the near-final technology of Morpheus combined with the power of PS4 will provide a standard for game developers to target as they build on their creative ideas and turn them into VR games and experiences.”
Wat vinden jullie van de Morpheus? Zie jij jezelf al over een jaar met zo’n headset op je hoofd in de woonkamer rondkijken?