Mijn goede voornemen dit jaar was om meer te gaan tekenen, gezien de hobby de laatste jaren op een zeer laag pitje heeft gestaan. Dit lukt mij aardig tot zover en zodoende zit ik zo af en toe weer eens met een potlood wat te krabbelen op een vel papier. Maar men zegt dat je zo nu en dan eens nieuwe dingen moet proberen en ondanks dat er aardig wat tekengames op de markt zijn verschenen de afgelopen jaren heb ik er nooit eentje aangeraakt. Met Comic Workshop voor de Nintendo 3DS kwam hier dan eindelijk verandering in.
Comic Workshop is, zoals de naam wellicht doet vermoeden, gericht op het maken van strips. Voordat je aan het tekenen slaat kun je bijvoorbeeld een pagina-indeling kiezen met de kaders al voorgetekend. Dit hoeven niet per se rechte kaders te zijn; voor de speelsheid en de dynamiek zijn er ook verschillende pagina’s met schuingetekende kaders met afwisseling in groottes te vinden. Ook is het makkelijk om tekstballonnen te plaatsen in jouw afbeelding via de stickers. Je kunt eerst beginnen met het maken van een storyboard alvorens met het echte tekenwerk te beginnen. Uiteraard kun je ook al die kaders en storyboards achterwege laten en ‘gewoon’ een illustratie tekenen, maar de game zorgt er in ieder geval voor dat je in een handomdraai een pagina-indeling op je scherm kunt toveren.
Voor het tekenen heb je een verscheidenheid aan tools tot je beschikking. Behalve een potlood en een gum heb je ook een kleurenpalet, teksttool, verfemmer, pipet, vervaagtool en stickers. Het is zelfs mogelijk te werken met lagen, al is dit slechts beperkt tot maximaal vijf stuks. Wel kunnen deze lagen, zoals in bijvoorbeeld Adobe Photoshop, worden verschoven of verwijderd en kan de dekking worden aangepast. Gezien de game oorspronkelijk uit Japan komt, zal het je niet verbazen dat het zelfs mogelijk is de typische rasters – hier patronen genoemd – die je in mangastrips tegenkomt te gebruiken in dit programma. Ook kan de dikte en de dekking van het penseel (of de gum) worden ingesteld. Mocht je een grote fout hebben gemaakt, kun je de undo- of de redo-tools nog gebruiken die maximaal 3 sprongen terug of vooruit kunnen. De game heeft beperkte versies van de basistools in tekenprogramma’s, maar voor de prijs hoef je natuurlijk ook niet bepaald de nieuwste Adobe Photoshop te verwachten.
Voor mensen die niet bekend zijn met teken- of grafische programma’s is er een Engelstalige tutorial te vinden. Deze legt eigenlijk alleen maar uit hoe de tools werken, dus voor mensen die wél bekend zijn met de programma’s valt er weinig nieuws te leren. De uitleg is erg simpel, wellicht soms op het belachelijke af. Zo zijn er lesjes gewijd aan het gebruik van de teksttool en het gebruik van het penseel of het kleurenpalet. Ik bespeurde hier en daar een stuntelige Engelse zin en zelfs ergens een woord die duidelijk niet in de zin thuishoorde. Opmerkelijk genoeg werd er eigenlijk niets verteld over de storyboard functie of de paginaopmaak, wat naar mijn idee juist veel nuttigere informatie was. De tutorial gaat dus puur over de tools, maar verder hoef je eigenlijk geen tips te verwachten. Mensen die dus meer willen leren over striptekenen of hoopten op tekenlesjes zijn bij Comic Workshop aan het verkeerde adres.
Maar hoe werkt het tekenen zelf nou eigenlijk? Met de stylus van de 3DS zou dit best mogelijk moeten zijn, toch? Ik moet er even bij zeggen dat ik doorgaans A4 papier gebruik voor het tekenen en dan is zo’n schermpje van de Nintendo 3DS ineens érg klein. Misschien dat dit beter te doen is wanneer je een Nintendo 3DS XL tot je beschikking hebt, maar voor het kleinere model werkt het gewoon niet zo lekker. Je kunt wel in- en uitzoomen, maar het overzicht ben ik dan wel vrij makkelijk kwijt en dat wil ik juist hebben wanneer ik teken. Ook is de oppervlakte van het canvas erg klein (denk aan enkele honderden pixels), waardoor gedetailleerde en grote illustraties technisch gezien wel mogelijk zijn maar niet echt lekker werken. Je zou dan wellicht voor een groter canvas kunnen kiezen, maar dan zit je weer met in- en uitzoomen en het de hele tijd moeten verplaatsen van het stukje canvas dat je te zien krijgt. Omdat de oppervlakte zo klein is en het overzicht snel ver te zoeken is, kan ik ook niet helemaal begrijpen hoe het tekenen van een hele strippagina op zo’n klein schermpje enigszins te doen is zonder de nodige irritatie. Ondanks dat je per vakje tekent, is het scherm gewoon te klein. Comic Workshop lijkt hierdoor meer geschikt te zijn voor kortere strips met een simpele tekenstijl in plaats van lange verhalen met gedetailleerde tekeningen. Niet dat het onmogelijk is, maar dit ligt dan meer aan de gebruiker.
Het tekenen met de stylus werkt ook niet zo lekker als ik zou willen. Ik had moeite met het tekenen van een strakke, vloeiende lijn. De stylus werkt helaas niet zo precies als een goed geslepen potlood of een fineliner. Ook kon ik vrij weinig met dikteverschillen die ik normaal gebruik om diepte te creëren, wat ook niet zou misstaan in lijntekeningen bij strips. Maar helaas is het met de Nintendo 3DS niet mogelijk de lijndikte te veranderen door middel van druk zoals bijvoorbeeld bij een tekentablet voor de computer of een fineliner.
Dus, strips tekenen wordt gezien de grootte van zowel het scherm als het canvas niet erg makkelijk gemaakt en de stylus werkt ook al niet zo fijn. De mogelijkheden zijn beperkt en daarbij heeft de game qua uitleg eigenlijk ook gewoon niets te bieden. Ik begon dus al snel te twijfelen over het bestaansrecht van deze game, zeker gezien het voor ons Europeanen tot op heden ook niet mogelijk is om je krabbels makkelijk te delen met vrienden. De makers hebben een galerij online staan, maar deze is Japanstalig. Het was welgeteld één dag mogelijk geweest jouw tekeningen te delen via Miiverse, maar omdat men niet al te nette tekeningen ging uploaden is dit ook al snel uit de lucht gehaald. Dan rest bij mij de vraag: wat blijft er eigenlijk nog over?
Misschien reken ik de game te hard af omdat ik zelf graag teken, maar voor mij werkt het gewoon niet lekker. Het heeft geen toegevoegde waarde, behalve misschien het vurige verlangen naar de bekende combinatie van potlood en papier en de charme van smerige handen na het gebruik van inkt of houtskool. Comic Workshop is leuk als je houdt van krabbelen of het maken van simpele, korte strips, maar verwacht niet meer dan dat. Verder gaat de game er klaarblijkelijk vanuit dat je zelf al perfect kunt (strip)tekenen, want hulp buiten een uitleg over hoe de verfemmer werkt zul je niet krijgen. Tegelijkertijd lijkt het met de haast belachelijk simpele tutorial met lesjes over het gebruik van de gum of het kleurenpalet of de game is gericht op mensen die nog nooit van MS Paint hebben gehoord.
Zelf zie ik niet helemaal in waarom je niet gewoon een potlood en een vel papier pakt of een tekenprogramma op je computer installeert, maar misschien ben ik zelf dan weer net iets te ouderwets en traditioneel. Voor mensen die liever zelf oordelen is de game voor de Nintendo 3DS te downloaden in de Nintendo eShop.
Samantha’s score
Gameplay: 5,5/10
Fun: 5/10
Levensduur: 6/10
Graphics: 7/10
Originaliteit: 6/10
Totaalscore volgens reviewer: 5,8