Een game die zich een legende mag noemen… Dat zijn niet veel games die dat kunnen, maar de game die ik voor jullie heb mogen reviewen is er een. Maanden keken fans uit naar de game. Ik heb het natuurlijk over de game Mortal Kombat. Ik schakelde de hulp in van een echte Mortal Kombat fan om mij te helpen met de review van de game.

Mortal Kombat is een game in de ‘Beat em up’ genre. De allereerste game van Mortal Kombat was in de jaren 90 te spelen in de arcadehallen. Een poosje later kwam hij uit op de Super Nintendo Mega Drive en daarna op de Gameboy. De game kent vele delen, zo heb je de meest bekende games Mortal Kombat 1 t/m 4 en er zijn er nog meer. In de game komen vele oude bekenden voorbij uit eerdere Mortal Kombat games. Voor de kenners een aantal namen op een rij: Sub-Zero , Scorpion, Liu Kang, Kung Lao, Raiden, Ermac, Sheeva, Cyrax, Sektor, Mileena, Kitana en Shang Tsung.

Mortal Kombat is een Shoalin Toernooi waaraan verschillende vechters meedoen. In het eerste deel van de Mortal Kombat game speelt zich 500 jaar geleden af. De slechte tovenaar Shang Tsung staat aan het hoofd van het toernooi waaraan veel vechters meedoen. Sommige voor hun plezier, anderen voor een groter doel. Shang Tsung wil de poort openen naar de aarde om vervolgens de keizer Shoa Kahn te veroveren. Kortom, een heel verhaal voor deze game.

Bij de Story Mode begint meteen het intro filmpje. Je ziet een slagveld waarbij dode lichamen bij een piramide-achtige tempel liggen. Er word nog steeds gevochten. Shoa Kahn en Raiden zijn samen in gevecht. Shoa Kahn is veel sterker dan Raider en weet zijn tegenstander te verslaan. Dit is het visioen van Raider, een van de vechters in het toernooi die in de toekomst kan kijken. Of het echt het einde is zoals de game afloopt dat is de vraag, want elk visioen kan veranderen.

Na een intro filmpje begint de game met een toernooi waar je eerst vecht als Johnny Cage tegen Reptile. Johnny boy heeft wel een behoorlijke attitude van zichzelf. Ik vind het wel grappig om te zien hoe groot zijn eigendunk is. Johnny ziet het allemaal als een spelletje, maar Raider en Lui Kang komen hem uitleggen dat het geen spelletje is maar dat er een serieuze reden is voor dat het toernooi. Ondertussen krijgt Johnny de hots voor Sonya Blade die uiteindelijk een behoorlijke pitpoes blijkt en Johnny in wil maken met een gevecht wat je zelf moet spelen. Helaas zijn de edele delen van Sonya Blade niet bestand tegen de harde trappen van Johnny Cage.

Maar ik ga jullie niet het hele avontuur van Johnny en Sonya verklappen! De game kent een uitgebreide Story Mode met veel verhaal ertussen wat het leuk maakt om de game te spelen en je nieuwsgierig maakt naar hoe het allemaal gaat aflopen. Wat ik nog wel wil benoemen aan de Story modi, is dat je niet constant met een personage speelt maar chapters doorloopt met meerdere personages die elkaar overlappen wat weer erg leuk bedacht is. Een minpunt van de game is dat je het niet zomaar kunt saven in de Story Mode.

Je moet een chapter uitspelen voor je kunt saven. Dit is wel een nadeel, want de filmpjes duren best lang en je kunt ze niet skippen. Dit is wel een nadeel vind ik, vooral als je even snel tussendoor de game ‘moet’ spelen. Je moet je er dus echt voor gaan zitten bij de Story Mode, want uitgebreid is het verhaal zeker!

Naast de Story Mode heb je de Fight Modi die bestaat uit meerdere opties. Een van die opties is ‘Ladder’. Dit is de arcade modus waarin je kiest voor een vechter en de strijd aangaat met een tegenstander. De tegenstander wordt gespeeld door de computer. Daarnaast heb je ook ‘Tag Ladder’. Hierbij kies je twee vechters die je tijdens de game kan switchen en om de beurt mee kan vechten. Bij ‘Test je luck’ moet je eerst een gokje wagen. Je tegenstander en de krachten van je tegenstander worden bepaald door een gokje te wagen. Bij ‘Test your might’ test je jouw eigen kracht via het doormidden slaan van planken. Dan heb je nog ‘Test your sight’. Dit lijkt een soort balletje balletje. Een oog wordt verstopt en jij moet in de gaten houden onder welk oog het verstopt zit. Het laatste onderdeel in de Fight Modi is ‘Test your strike’. In deze mini game moet je een steen kapot slaan zonder de omliggende stenen kapot te maken.

Ook de Challange Tower is een onderdeel in de game. In deze modus kun je special moves leren van de verschillende vechters. Dit doen ze via een random keuze. In de Training Mode vind je verschillende tutorial en uitleg over de game.

Ik ben gewend van games die ik op de PlayStation speel dat de Tropies me om de oren vliegen, maar bij deze game duurt het wel even voordat je achievements gaat verdienen. Pas na de game een uur gespeeld te hebben verdien ik bij mijn mini game de eerste, terwijl we de story mode al 3 kwartier gespeeld hebben.

Grafisch ziet de game er erg mooi uit. Persoonlijk had ik hem liever op de PlayStation gespeeld, maar dit was helaas niet mogelijk. Ik heb het idee dat de PlayStation toch krachtiger is dan de Xbox 360 met zulke games. Maar ondanks dat ziet de game er grafisch goed verzorgd uit. De game is erg prettig om naar te kijken. In de game zijn achtergronden en omgevingen hetzelfde als in de vorige Mortal Kombat games van vroeger. Fans geven ook aan dat ze dit herkennen van de vorige games. Ook bij de filmpjes in de Stori Mode ziet alles er goed verzorgd uit. Alles loopt netjes over en er zit weinig verschil in de personages als je speelt of het filmpje kijkt. In sommige games zie je nog wel eens dat het filmpje er mooier afgewerkt uitziet dan een fight, maar in deze game is dit absoluut niet zo. Ook al kende ik de games van vroeger niet ik, zou ze alsnog willen zien als ik de tijd had. Het verhaal fascineert mij en de game ziet er erg goed uit. Ook de verhalen die je over de game hoort zijn erg goed. Het is een erg stoere game, je moet wel van vechtgames houden. Ik ben zelf zo enthousiast over de game dat ik zoveel meer zou kunnen vertellen, maar dat ga ik niet doen. Je moet de game gewoon zelf zien en spelen wil je erachter komen hoe het afloopt, want daar heb je zelf natuurlijk een grote invloed in. Score:Gameplay: 9,5/10Fun: 9/10Levensduur: 9/10Graphics: 8,5/10 Originaliteit: 9/10Totaalscore volgens reviewer: 9