Legends of Callasia is een van bordspel met een single-  en multiplayer functie. Het is gebaseerd op een fantasiewereld, en je kunt tussen verschillende helden kiezen wanneer je het gaat spelen. Voor mensen die gek zijn op het spelen van bordspellen is dit spel echt een aanrader. Het design van het spel geeft wel iets extra’s aan het spel. Het ziet er echt uit als een bordspel, maar natuurlijk een stuk dynamischer.

438920_screenshots_2016-02-15_00001

Gameplay
Het doel van het spel is om je vijand te verslaan of om al het land te veroveren en op deze manier te winnen. Er zijn verschillende dingen die je in je beurt kan doen. Het spel heeft verschillende regels die je leert naarmate je meer speelt. Ik begon met het doornemen van de tutorial, deze duurde echter best wel lang. Daardoor had ik ook niet intens veel zin meer om nog lang door te spelen. Het is wel handig wanneer je het spel verder niet kent om toch de gameplay een beetje te leren.

fc3a6ea116880105f88c83b01e5d1e56_original

Legends of Callasia is een strategie-bordspel, een potje zal toch al gauw een uur of twee in beslag nemen. Het spel kan gespeeld worden in verschillende modes: Skirmish mode (single player) en Multiplayer. De multiplayer mode biedt ruimte voor zes spelers. Wanneer je een game laadt zie je een lijst met wereldkaarten, hier zal je een keuze uit moeten maken, ook moet er gekozen worden uit een faction. Dit is een van de belangrijkste beslissingen in het spel omdat dit vaststelt van welke Heroes (helden) en Troops (troepen) je gebruik kan maken, en welke bonuskaarten je zal ontvangen. Tijdens de Hero Commands fase moet je bepalen waar je je Heroes en Troops zal plaatsen, om ze vervolgens te laten vechten met de vijand en op deze manier stukken land te veroveren. Wanneer je land verovert zal je Victory Points en goud ontvangen, goud wordt gebruikt om meer Troops en Heroes te huren. Tevens kun je het goud inzetten om steden en landen te verbeteren, dit brengt meerdere voordelen met zich mee.

Je aanvallen plan je simultaan met alle andere spelers, op deze manier weet je dus niet wat de ander zal doen en dit zorgt voor extra spanning tijdens het spel. Het gebruik van bonuskaarten is gewenst omdat deze je aanvallen en acties ondersteunen. Een speler wint het spel bij het behalen van een specifiek aantal Victory points of bij het behalen van Total Conquest. In Total Conquest betekent dit wel dat je alle andere spelers verslagen moet hebben.

review_cijfer_7.0Mijn oordeel
Ik ben zelf niet een heel groot fan van het bordspellenidee op mijn desktop, omdat ik toch liever met wat vrienden rondom een tafel een spel speel. Voor men die er wel verzot op is, is het echt een aanrader. De tutorial legt je alles uit, deze is wel een beetje aan de lange kant, maar het is wel te doen. Het design van het spel geeft toch wel iets extra’s aan het idee van een bordspel, en vooral de multiplayer functie spreekt mij erg aan. Zelf zal ik minder snel naar een spel zoals Legends of Callasia grijpen omdat ik ook geen groot fan ben van bordspellen met een lange speelduur.

+ Leuk design
+ Tutorial is handig bij gebrek aan relevante kennis
– Niet echt een spel wat je even tussendoor gaat spelen