Je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord: SteamWorld Dig. Het was een kleine game die al snel uitgroeide tot een soort culthit. Dat de makers van deze game, Image & Form, nu met Steamworld Heist komen, betekent dat veel gamers hun 3DS er weer bijpakken voor een lekkere strategygame.
Misschien vind je dat een gek taalgebruik: lekkere strategygame, maar ik kan Steamworld Heist moeilijk anders noemen. Het is namelijk een hele aanstekelijke game. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de game in eerste instantie helemaal niet zo aantrekkelijk vond overkomen. Het bruingrijze kleurgebruik, de ietwat saaie achtergronden; toch bleek dit allemaal niet veel uit te maken bij het spelen van de game.
Het gaat me waarschijnlijk veel woorden kosten om uit te leggen hoe Heist werkt, maar ik ga het toch proberen: Heist is een turn-based game, waarin je steeds een x aantal stappen mag lopen. Soms mag je alsnog een keer schieten na het lopen, maar soms wordt er aangegeven dat je beurt klaar is na het lopen. Je kunt ook meteen schieten zonder te lopen, maar meestal volstaat dat niet en zijn er meerdere vijanden die een kopje kleiner moeten worden gemaakt.
Onderweg kom je schatkistjes en andere goodies tegen waardoor je je personages kunt uitbreiden. Denk daarbij aan een boksbeugel of een betere gun, die je ook wel nodig hebt omdat je steeds meer en steeds moeilijkere vijanden te bevechten krijgt. Het begint met slechts eentje per kamer, maar al gauw worden dat er drie en hebben ook zij een betere uitrusting. Na elk level (wat een ruimteschip is) kom je weer terug in je eigen cockpit en kun je een en ander inschakelen en terugkoppelen naar je bemanning voordat je weer verder gaat.
Uiteindelijk deed Steamworld Heist me vaak denken aan Firefly, die tv-serie van Joss Whedon. Steeds aanleggen in andere ruimteschepen om zo buit te halen, het is zo’n beetje het leven van Malcolm uit Firefly. Je moet allemaal onderdelen verzamelen en zo ga je door het hele heelal heen. Wat ik daarbij wel tof vond, vooral als je even in je eigen schip rondkijkt, is dat de dialogen grappig en kort zijn. Hierdoor ligt de humor er niet te dik bovenop, en blijft de snelheid er ondanks de turn-based gameplay lekker in. Erg knap dat het sfeertje van Firefly er zo goed in zit, want het is niet alsof er nou een heel groot verhaal omheen wordt gebouwd. Het is simpelweg heel sfeervol.
Wat je vaak in turn-based gevechten ziet is dat je zelf weinig invloed hebt op de actie als die gaande is. Je selecteert bijvoorbeeld welk wapen je personage gebruikt en welke aanval die uitvoert, maar je kunt verder niet richten of iets anders. Dat is in Steamworld Heist anders, want je moet juist zelf heel goed richten en zorgen dat je zo effectief mogelijk schiet. Sommige guns worden voorzien van een richtstreep, zodat je kunt zien hoe je kogels wegkaatsen van bijvoorbeeld muren (wat heel leuk is, want zo krijg je veel meer mogelijkheden dan wanneer je alleen maar recht kon schieten) en zo toch nog in het hoofd van de vijand kunnen belanden.
Wat deze game nu precies zo verslavend maakt, daar kan ik moeilijk mijn vinger opleggen, maar het is een spel dat je binnen een paar minuten al in zijn greep houdt. Misschien is het de kortheid van de potjes die je gemakkelijk onderweg kunt doen, en het feit dat de game goed uitgebalanceerd is waardoor elk level weer spannend is. Als je het niet haalt, dan begin je weer opnieuw met hetzelfde level en dat is in een paar seconden gefixt. De besturing is makkelijk, de tutorial is kort en duidelijk en dat draagt bij aan de speelbaarheid van de game. Je pakt hem op, je speelt hem en je bent hooked!
Laura’s conclusie:
Steamworld Heist draait helemaal om design. Het grappige is dat het design qua buitenkant er helemaal niet zo aantrekkelijk uit ziet in de eerste instantie, maar gelukkig maakt het design aan de binnenkant dat allemaal goed. De tutorial is duidelijk, de gameplay lijkt gemakkelijk maar kent zeker diepte, en de gameplay is zo goed in balans dat dit een zeer verslavende on-the-go-titel is geworden.
+ Gameplay goed in balans, heldere uitleg, grappige dialogen
– Game ziet er op het eerste gezicht niet heel aantrekkelijk uit
Kopen als je: een 3DS hebt en toe bent aan een uitdaging die misschien niet zo voor de hand liggend is.