Dimension Drive is een shoot’em up game, ontwikkeld door 2Awesome Studio en zal worden uitgebracht voor PC, Mac en Linux. Het is een game in stripboek stijl dat zich af speelt in de ruimte. Deze game draait vooral om het idee dat je tussen twee schermen, of dimensies, kan springen om zo het level met succes af te ronden. Ondanks dat Dimension Drive nog in de bèta fase zit, kreeg ik de kans om deze game te spelen en mijn bevindingen met jullie hieronder te delen.
2Awesome Studio geeft aan op hun Kickstarter pagina dat Dimension Drive is gemaakt met vier verschillende elementen in gedachten: Gamemodes, Online Leaderboards, Level Statistics en Achievements. Ondanks dat niet al deze elementen aanwezig waren in de bèta versie, zullen ze zeker aanwezig zijn in het eindproduct. Dit houd de speler gemotiveerd om terug te keren naar Dimension Drive.
Verhaal:
Dimension Drive’s verhaal draait om het idee dat het universum is opgebouwd uit verschillende dimensies. Een van deze dimensies is overgenomen door de Ashajuls. De bevolkingen van deze dimensie zijn nu slaven en zij moeten de Ashajuls helpen om nog meer gebieden te veroveren. Met de ontdekking van de Dimension Drive kunnen de Ashajuls naar andere dimensies springen en nu willen zij het hele universum veroveren.
Je speelt de game als het personage Jackelyne Tywood, of Jack. Zij is de enige overlevende van haar bevolking, want de rest is vermoord door de Ashajuls. Jack was geplaatst in een ruimteschip genaamd The Manticore, dat werd bestuurd door de kunstmatige intelligentie genaamd V.E.R.A en ze wordt uiteindelijk gevonden in de buurt van de planeet Vain. Jack groeit op als een van de beste piloten van deze planeet. Aangezien de 14-jarige Jack de enige is -naast de Ashajuls- met een Dimension Drive ruimteschip, gaat ze de strijd aan met de Ashajuls. Jack kan zich niks van haar verleden herinneren. Het enige wat ze nog heeft van haar verleden is een laatst bericht van haar vader, “Jack, run! Live, be happy. We love you!”
Gameplay:
De controls in Dimension Drive zijn relatief simpel. Je gebruikt de pijltjes op je toetsenbord om je ruimteschip heen en weer te bewegen, je gebruikt ‘z’ voor schieten en je gebruikt ‘x’ om tussen dimensies te springen. Het is iets ingewikkelder in praktijk. Je moet namelijk twee schermen in de gaten houden. Op beide schermen komen er op verschillende momenten ruimteschepen voorbij die jou willen neerschieten. Daarnaast zijn er ook asteroïden die jouw ruimteschip kunnen vernietigen. Kortom je kunt niet zomaar tussen twee dimensies wisselen. Deze game vraagt veel van jouw vaardigheden als een gamer en daarom blijft het een uitdaging om te spelen. Daarnaast is het ook belangrijk om te noemen dat je deze game ook met een Xbox 360 controller kan spelen.
Gamemodes:
Ondanks dat er in de bèta twee gamemodes zijn zal het eindproduct vier verschillende gamemodes bezitten: Arcade, Modern, Pacifism en 1 Credit Clear. In de Arcade mode ga je dood als je drie keer bent geraakt door de vijand. Modern mode geeft je schild dat vier schoten op kan vangen. Pacifism mode speel je zonder schild of kogels. Het is hier de bedoeling dat je een level afrond door gebruik te maken van teleportatie. Je kan Pacifisim mode vrijspelen door Modern en Arcade mode helemaal uit te spelen. Tot slot, in de 1 Credit Clear mode krijg je maar één leven en geen save games. Je moet de game in één keer halen. Deze mode kan je vrijspelen door de Arcade mode af te ronden.
Ondanks dat Dimension Drive gebaseerd lijk te zijn op oude shoot’em up games, heeft het veel te bieden. Met de vier verschillende gamemodes, online leaderboards en nog veel meer blijf je als speler terug keren. De moeilijkheidsgraad van dit spel light hoog doordat je twee schermen in de gaten moet houden en tussen deze twee schermen teleporteerd. Kortom deze game lijkt een leuke uitdaging te worden.