The Sims wie kent deze game eigenlijk niet? De afgelopen 10 jaar kon je er niet omheen en tegenwoordig is het nog steeds één van de best verkochte games ooit. Onlangs hebben we een perskit mogen ontvangen met daarin een hoop informatie, die voor de één al wel bekend was, voor een ander weer niet. Deze willen we met jullie delen en gaan binnenkort ook even terug naar The Sims vanaf het begin!

 

Bij de makers van The Sims, Electronic Arts (EA), hebben ze een lijst met leuke weetjes samengesteld over de afgelopen 10 jaar. Wie weet heb jij nog hele andere herinneringen of leuke weetjes aan deze game(s), deel ze dan vooral. Maar nu eerst de lijst met weetjes van EA!

Een familie van uitslovers

De originele De Sims™ was de bestverkopende PC-game wereldwijd in 2000, 2001, 2002 en 2003 tot het door zijn eigen vervolg werd onttroond: De Sims 2, dat de bestverkopende PC-game van 2004 was en de op één na bestverkopende PC-game van 2005. In oktober 2006 was De Sims 2 Huisdieren het meest succesvolle uitbreidingspakket uit de geschiedenis van de franchise en nam meer dan drie maanden de eerste twee posities van de PC-gameranglijst in. In 2007 domineerde de franchise met vier plaatsen de top tien waaronder het uitbreidingspakket van De Sims 2 Seizoenen op nummer 3 en De Sims 2, De Sims 2 Op Reis en De Sims 2 Huisdieren. In 2008 bezette De Sims drie plaatsen op de ranglijst met De Sims 2 Deluxe, De Sims 2 VrijeTijd en De Sims 2 Appartementsleven. De Sims™ 3 is de best verkochte PC-game van het kalenderjaar 2009. Er zijn tijdens de eerste week maar liefst 1,4 exemplaren verkocht. Met dit indrukwekkende aantal werd het de beste lancering van een PC-game in de geschiedenis van EA.

Een wereldwijd fenomeen
De Sims™ franchise heeft fans over de hele wereld die voor een gezamenlijk verkoopcijfer van rond de 125 miljoen verkochte exemplaren zorgen – dat is meer dan genoeg voor zes exemplaren per persoon in Nederland!

Kaskrakend entertainment
De Sims heeft meer dan 2,5 miljard dollar vergaard, waardoor het op gelijke hoogte staat met de grootste kaskrakers van Hollywood als de Matrix-trilogie (1,4 miljard) en de Titanic (1,86 miljard)-de bestbezochte bioscoopfilm aller tijden.

Beroemdheden zijn dol op de Sims
Ook beroemde acteurs, TV-persoonlijkheden en muzikanten zijn grote fans van de Sims. Door de jaren heen hebben ook zij hun steentje bijgedragen aan De Sims. Ze kwamen naar feesten, verleenden hun stem aan het spel, maakten grappen over de games op televisie of uitten soms gewoon hun bewondering voor de games.

In het nieuws
De Sims is de eerste en enige videogamefranchise die de cover van Newsweek wist te halen! Sindsdien heeft De Sims franchise verschillende covers gesierd. De Sims 3 prijkte maar liefst 36 keer op de voorpagina van een tijdschrift.

Internationale humor
De Sims werd vertaald in meer dan 22 talen waaronder Zweeds, Thais en Russisch en is beschikbaar in meer dan 60 landen wereldwijd! Da!

Een taal die niet bestaat
Sims praten Simlish, een emotievolle taal die geen vertaling nodig heeft. Voor het creëren van Simlish heeft het ontwikkelingsteam geëxperimenteerd met aftakkingen van het Oekraïens en Tagalog, de taal van de Filippijnen. Geïnspireerd door de codetaal uit WOII stelde Sims-bedenker Will Wright ook Navajo voor. Door de jaren heen weten de fans al een paar woorden te herkennen als het Nederlands klinkende “dag dag” voor hallo en “nooboo” voor baby.

Grappig geld
De Sims hebben hun eigen valuta in de vorm van Simoleans (dat we in Nederland tot Simdollars hebben omgedoopt). De valuta dateert uit het Groot-Brittannië van de achttiende eeuw waar een sixpence de bijnaam “simon” had. Daarnaast waren er de waardevolle Fransen munten die “Napoleans” werden genoemd. Simons + Napoleans = Simoleans – de perfecte munteenheid voor De Sims!

Vette nummers
Rocksterren zijn ook fans van Simlish! Tal van bekende sterren hebben hun medewerking verleend aan de soundtracks voor De Sims games. The Black Eyed Peas, Nelly Furtado, Katy Perry, LeAnn Rimes, Natasha Bedingfield, de Pussycat Dolls en Depeche Mode hebben hun hits allemaal in Simlish opgenomen.

De Sims, niet alleen maar voor de PC
Sinds 2005 zijn De Sims officieel overal geweest! De game debuteerde op het PlayStation®2 computer entertainment systeem, het Xbox® videogamesysteem van Microsoft, de Nintendo GameCube™, de Game Boy® Advance, de Nintendo DS™, Nintendo Wii™ en de PSP® (PlayStation®Portable). Daarnaast is het ook beschikbaar op mobiele telefoons inclusief de iPhone!

Kom langs voor een download
Stel je voor dat heel San Francisco elke week bij je op bezoek komt. Dat is zo’n beetje wat er gebeurt op de officiële communitysite van De Sims 3, http://www.thesims3.com. De site ontvangt ongeveer 5,2 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is bijna 300 downloads van materiaal per minuut en meer dan 110 miljoen downloads alleen al voor De Sims 3. Er zijn tot nu toe meer dan 1,4 miljard uploads uitgevoerd en dat is inclusief 20 geüploade films per uur!

Het draait allemaal om het kapsel
Door de jaren heen is het meest gedownloade materiaal het kapsel met meer dan 670.000 downloads tot nu toe. De populairste stijl is vrouwelijk lang, krullend haar.

Het begon met een toilet
Het eerste voorwerp dat ooit voor De Sims werd gecreëerd was een toilet dat zijn debuut in het prototype van 1993 maakte. Er werden tal van manier verzonnen om het toilet in de game op te nemen. Volgens het team was het ook het enige voorwerp uit de originele game die mannen en vrouwen op een andere manier gebruikten – de mannen lieten de bril altijd omhoog staan!

De Sims gaan voor groen
Met de lancering van De Sims 3 in 2009, kunnen de Sims nu ook milieubewust zijn. Ze kunnen niet alleen hun eigen voedsel verbouwen om van te leven, maar ze kunnen ook de vervuiling verlagen door met de fiets of de Toyota Prius naar het werk te gaan.

Hallo buur!
In 2009 konden de Sims voor de eerste keer hun huis verlaten en de buurt verkennen. Sims kunnen nu zonder laadschermen naar het stadsplein lopen, met de fiets naar het strand of een tochtje naar de sportschool ondernemen.

Het is een materialistische wereld
De Sims houden van mooie dingen en in 2006 kregen ze eindelijk spulletjes en accessoires om hun huizen mee in te richten of nieuwe outfits te bedenken. Tot nu toe zijn er negen accessoirepakketten uitgebracht met voorwerpen voor je familie, vakantie, villa, tuin en natuurlijk het luxe leventje.

Trendy
In 2008 verscheen er in meer dan 1000 H&M-winkels wereldwijd een kledingstuk dat door een speler van De Sims was ontworpen. EA lanceerde H&M Fashion Accessoires, waarmee de Sims zich in de hipste outfits konden steken.

Eigen haard is goud waard
IKEA® en De Sims bundelden in 2008 hun krachten om het huis van de Sims de belangrijkste plek in hun leven te maken. Met echte IKEA-meubels voor woonruimtes, slaapkamers en kantoren kunnen de Sims hun huis nu volgens de laatste trends inrichten.

Sociaal!
Met de lancering van De Sims 3 zijn de fans van de Sims nog vaker online te vinden met een Facebook-pagina, MySpace, Twitter en YouTube. Alles bij elkaar hebben De Sims ongeveer 700.000 online vrienden wereldwijd. Dat is genoeg om het grootste stadion ter wereld, het Rungrado May Day-stadion in Noord-Korea, meer dan vier keer te vullen. Daarnaast zijn er drie nieuwe speeltjes voor de Sims in de vorm van SimSidekick, SimSocial en SimFriend.

Speel op jouw manier!
Het leuke aan De Sims is dat er geen goede of slechte manier is om te spelen. Sommige spelers doen niets anders dan het ontwerpen van de mooiste huizen of het volgen van de persoonlijke leventjes van de Sims, terwijl anderen juist voor complete chaos zorgen. Ben jij een van die laatste spelers? Als je ooit het trapje uit het zwembad hebt gehaald nadat je jouw Sim het water hebt ingestuurd, dan is het antwoord waarschijnlijk ja!

De Sims in het echte leven
In 2004 zette EA Nederland een glazen huis neer waarin een familie in Sims-stijl neerstreek zodat iedereen kon zien hoe dat er nu eigenlijk aan toegaat.

Voor de komst van de vogelgriep
Will Wright heeft ooit eens een mysterieus virus geïntroduceerd in De Sims. Een infectie verspreidde zich razendsnel door de game en zorgde tevens voor verhitte gesprekken op de prikborden. De bron van de ziekte? Spelers wisten het uiteindelijk naar hamsters te traceren en deelden tips om de ziekte te overleven.

Iets nodig?
Zoals de meesten van ons hebben ook de Sims wensen, angsten en behoeften. Het model dat in de game wordt gebruikt is gebaseerd op ‘Maslows Hiërarchie van Behoeften’. Volgens Maslow zijn de behoeften van mensen gebaseerd op een hiërarchie en zodra aan die behoeften is voldaan worden mensen door minder urgentere behoeften gemotiveerd.

Stempel van goedkeuring
De Fransen zijn zo dol op De Sims dat de Franse postservice een officiële postzegel ter ere van de game heeft uitgebracht. Daar kunnen we niets anders dan “Merci” op zeggen!© 2010 Electronic Arts Inc.

About LadyPatries

Gamer, Moeder, Vrouw van <3

View all posts by LadyPatries

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.